اخبار گردشگری

صنعت گردشگری، دروازه‌ ای برای درمان اقتصاد لرستان

در ادامه این مطلب آمده است: وجود پنج هزار اثر باستانی منحصربه‌فرد و سه هزار و ۲۰۰ اثر باستانی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی نیز بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن لرستان می ‌باشد که هر گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب می ‌کند.
بناهای تاریخی شگفت ‌انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم‌آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه ‌مند به تاریخ ایران‌ زمین شده‌ اند.
لرستان با داشتن آب و هوایی متنوع و چهارفصل دارای طبیعتی بسیار زیباست که بهره‌ مندی از آبشارهای بکر و چشم ‌نواز، بخشی از زیبایی‌ های خدادادی این دیار است که در دل کوه‌ های سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می‌ کنند.
به هر حال لرستان در سال‌ های گذشته میزبان گردشگران زیادی بوده اما باید بتوان ماندگاری آنها را در استان افزایش داد تا در بلندمدت شاهد نقش ویژه این حوزه بر اقتصاد لرستان بود.
مطمئناً صنعت گردشگری نقش قابل‌ توجهی بر درآمدزایی جامعه محلی و روستایی داشته، نمونه بارز این موضوع را می‌ توان استقبال بسیار مناسب گردشگران از ظرفیت ‌های طبیعی لرستان به خصوصی آبشار بیشه دانست که اکنون روستاهای اطراف این مجموعه طبیعی توانسته‌ اند با حضور گردشگران به ‌نوعی برای خود درآمدزایی بسیار مناسبی ایجاد کنند.
لرستان به‌ عنوان استانی چهارفصل با طبیعتی شگفت ‌انگیز و پر رمز و راز دارای ثروتی خفته است که می‌ توان با شکوفا کردن صنعت اکوتوریسم این سرمایه خفته را به صورت درآمد وارد رگ ‌های اقتصاد این استان کرد.
هرچند استان لرستان به لحاظ پیشینه تاریخی، فرهنگی، تنوع طبیعی، شرایط مذهبی و اقلیمی، قابلیت جذب گردشگران متنوعی در حوزه‌ های مختلف را دارد اما رسیدن به چشم‌ انداز ایده آل و جذب گردشگر نیازمند اقدامات گسترده به‌ خصوص در بخش زیرساختی و سرمایه‌گذاری است.
لرستانی‌ها در سرزمینی زندگی می‌ کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه‌های هفت‌ رنگی آذین بسته‌ شده است که باید قدردان تمام این نعمت‌های خدادادی باشیم و از آن‌ها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.
لرستان را می‌توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت های بهشتی، دریاچه های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگلهای انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.
گردشگری در دنیای امروزی یکی از صنعت های پردرآمد و اقتصادی محسوب می شود و بسیاری از کشورها سعی کرده اند با بهره گیری از این صنعت خود را به سمت توسعه سوق دهند اما آنچه در این میان به عنوان پرسش مطرح می شود، سهم کشور و لرستان از این صنعت چه اندازه است؟
لرستان در حوزه های اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و در دهه های گذشته نیز آنگونه که باید و شاید به توسعه صنعتی لرستان توجه نشده است.
بخش کشاورزی نیز نمی تواند به تنهایی باعث توسعه اقتصادی لرستان شود، به همین دلیل باید به سمت توسعه صنعت گردشگری حرکت کنیم.
باوجودی که لرستان، از نظر جاذبه‌های گردشگری جزو مناطق بکر و برتر در کشور شناخته شده است اما از نظر صنعت گردشگری نتوانسته آنچنان که شایسته و بایسته است در این حوزه اقدام کند عوامل بسیاری همچون مشکل نبود زیرساخت‌ها و عدم سرمایه ‌گذاری در این خصوص دخیل هستند و این مهم سبب شده که سهم کشور ما از این صنعت در اقتصاد بسیار کم باشد.
مباحث بسیاری پیرامون صنعت گردشگری از سوی صاحب نظران و کارشناسان این حوزه مطرح شده و در چند سال گذشته اقدامات و فعالیت های مناسبی برای رونق بخشیدن به این حوزه انجام شده است.
آنچه امروزه مشاهده می شود نبود برنامه‌های مدون، کمبود اعتبارات دولتی و عدم رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش از جمله مشکلات اساسی است که سبب شده سهم اقتصاد استان لرستان از این صنعت بسیار پایین باشد.
گردشگری یکی از صنعت‌های درآمدزا و اقتصادی در جهان محسوب می‌شود و امروز این صنعت به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی درسراسر دنیای تبدیل شده و براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، درآمد ناشی از گردشگری، امروزه در جهان بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص دنیا را تشکیل می‌دهد.
اقتصاد ملی در اکثر کشورها به شدت به صنعت گردشگری وابسته است اما این صنعت در کشور ما و به ویژه استان لرستان تا چه اندازه رشد داشته است؟
کشور ایران به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت بکر، فرهنگ و آداب سنن خاص یکی از مناطق مناسب برای توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود اما صنعت گردشگری آن به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت‌های توسعه همچون راههای مناسب از رشد مناسبی برخوردار نبوده است.
در کنار این موارد وجود نفت و معادن زیرزمینی خدادادی در ایران و تمایل به خام فروشی و وابستگی به درآمد ناشی از دلارهای نفتی، باعث شد مسئولان کشور علاقه چندانی به توجه به نعمتها و زیبایی های سرزمینی و حضور گردشگران خارجی در کشور نشان ندهند و خود را بی نیاز از درآمد گردشگری و دلارهای گردشگران ببینند.
یکی از موضوعاتی که می‌تواند در بحث گردشگری و توسعه این صنعت در کشور تاثیر گذار باشد مسئله سرمایه‌گذاری است که متاسفانه در کشور و به ویژه استان‌های مرزی کشور کمتر به این مهم توجه شده است.
به دلیل اشتراکات نژادی، فرهنگی و اجتماعی سرمایه‌گذاران کشورهای همجوار همچون عراق و کشورهای عربی رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دارند که نیازمند ایجاد بسترهای سرمایه‌ گذاری است اما به دلیل برخی ضوابط و بروکراسی اداری سرمایه‌گذاران از فعالیت در کشور ما رغبتی را نشان نمی‌دهند.
برای توسعه صنعت گردشگری کشور باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در مناطق هدف گردشگری مهیا شود تا سرمایه‌گذار بتواند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.
حضور سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری می‌تواند این صنعت را توسعه و سبب ایجاد اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه شود.
منبع: پایگاه خبری یافته
۳۲۱۰/۳۰۲۲

انتهای پیام /*


اقتصاد


دیگر رسانه


گردشگری لرستان


توسعه اقتصادی