اخبار گردشگری

کاهش ۲۷ درصدی سفر گردشگران ایرانی به جمهوری آذربایجان

به گزارش ایرنا و براساس آخرین آمارهای رسمی ،۳۵۲ هزار گردشگر از ۱۳۹ کشور در دو ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به جمهوری آذربایجان سفر کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲٫۱ درصد بیشتر است .
با وجود افزایش کلی شمار کردشگران خارجی به کشور آذربایجان ، سفر ایرانیان به این کشور کاهش قابل توجهی یافته است، و شهروندان ایرانی با اختصاص هشت درصد کل مجموع گردشگران به این کشور در بین گردشگران سایر کشورها ، در ردیف چهارم قرار گرفته اند.
کارشناسان پیش بینی می کنند ، با وجود محدودیت های ارزی در ایران ، احتمال کاهش سفر شهروندان این کشور به جمهوری آذربایجان ادامه پیدا می کند .

** روس ها در رتبه نخست سفر به جمهوری آذربایجان
به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان ، بر اساس این گزارش ، ۲۹٫۳درصد از مجموع گردشگران خارجی از روسیه ، ۲۴٫۹ درصد از گرجستان ، ۱۳٫۸ درصد از ترکیه ، ۸ درصد از ایران ، ۳٫۷ درصد از امارات متحده عربی ، ۲٫۱ درصد از اوکراین ، ۲ درصد از عراق و ۱۶٫۱ درصد نیز از سایر کشورها وارد جمهوری آذربایجان شدند.
در این گزارش آمده است:۷۱ درصد از مجموع گردشگران خارجی را مردان تشکیل می دهند .

** افزایش سفر گردشگران کشورهای عربی به جمهوری آذربایجان
امسال شاهد افزایش قابل توجه سفرهای گردشگری از برخی کشورهای خلیج فارس ، مانند کویت به میزان ۶ برابر ، قطر ۲٫۶ درصد ، بحرین ۲٫۵ درصد و نیز از عربستان ۲٫۵ درصد ، از عمان ۱٫۸ برابر ، از عراق ۱٫۷ برابر و از امارات متحده عربی ۱٫۳ درصد بودیم .

** کاهش سفرهای خارجی شهروندان جمهوری آذربایجان
سفر های گردشگری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جمهوری آذربایجان در دو ماه اخیر سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل تقریبا یکسان و معادل ۱۱٫۳ هزار نفر بوده است و این در حالی است که سفرهای از کشورهای همسود ۴٫۶ درصد افزایش یافته و به ۱۲۳ هزار نفر رسیده است .
در سال جاری سفرهای کردشگری شهروندان جمهوری آذربایجان به کشورهای خارجی ۳٫۶ درصد کاهش یافته و ۵۸۳ هزار نفر را تشکیل داده است.

** ایران دومین مقصد گردشگران آذربایجان
بر اساس این گزارش ، ۳۲ درصد از شهروندان جمهوری آذربایجان به گرجستان ، ۲۶ درصد به ایران ، ۲۲٫۴ درصد به روسیه ۱۲٫۶ درصد به ترکیه ، ۱٫۹درصد به اوکراین ، ۱٫۴ درصد به امارات متحده عربی ، ۳٫۷ درصد نیز به کشورهای دیگر سفر کردند .
در حالیکه گردشگران ایرانی به منظور تفریح و گردش به جمهوری آذربایجان سفر می کنند، سالانه حدود یک میلیون شهروند این کشور اغلب برای درمان ودریافت خدمات پزشکی به ایران سفر می آیند.

** بیش از۳۶۳ هزار ایرانی، سال گذشته به جمهوری آذربایجان سفر کردند
به گزارش هیات دولت جمهوری آذربایجان در باره فعالیت های اقتصادی سال ۲۰۱۷ میلادی ، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۷ به جمهوری آذربایجان سفر کرده که نسبت به یک سال پیش ۲۰ درصد بیشتر است.
این میزان گردشگر برای کشوری که کمتر از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، رقم قابل توجهی است .
روسیه ، گرجستان و ایران در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ببشتریان گردشگری را راهی کشور آذربایجان کردند.
بر اساس گزارش های رسمی ، سال گذشته ، ۸۵۴ هزار ۳۳۱ گردشگران از روسیه ، ۵۳۸ هزار و ۲۳۱ گردشگر از گرجستان ، ۳۶۳ هزار و ۵۲۸ نفر از ایران به جمهوری آذربایجان سفر کردند.
جمهوری آذربایجان به‌عنوان کشوری که نفت و گاز دارد، طی سال‌های گذشته عملکرد خوبی در زمینه گردشگری داشته است. تعداد گردشگران ورودی به این کشور از سال ۲۰۰۸ به بعد سیر صعودی گرفته است.
تعداد گردشگران ورودی به جمهوری آذربایجان از حدود یک میلیون نفر در سال ۲۰۰۹ به ۲٫۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است. در این مدت درآمدهای این کشور از بخش گردشگری رشد سریع‌تری داشته و دلیل آن هم بهبود زیرساخت‌ها و شرایط اقامتی و تفریحی عنوان می‌شود که سبب اقامت طولانی‌تر
گردشگران و صرف هزینه‌های بیشتر آنها شده است.
۵۶۳ هتل و سایر اماکن اقامت با ۴۳ هزار ۴۷۷ نفرنیروی کار در سال ۲۰۱۷ به گردشگران خارجی خدمات ارائه کردند .
خاورم ** ۳۳۷*۱۵۷۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


جمهوری آذربایجان


گردشگردی