اخبار گردشگری

نشست بین المللی توسعه ژئوپارک های یونسکو در قشم برگزار می شود

علیرضا امری کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نشست در راستای تایید نقش منطقه ای ژئوپارک قشم در توسعه ژئوپارک ها در سطح خاورمیانه برگزار می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس ژئوپارک قشم بعنوان الگویی موفق در دستیابی به کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک ها، خدمات تجربی و کارشناسی خود را به سایر منطقه های نامزد ثبت در شبکه جهانی ژئوپارک ها ارائه می دهد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: رئیس شبکه جهانی ژئوپارک ها، دبیرکل برنامه بین المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو به همراه نمایندگان ۲۲ کشور از کشورهای اروپای غربی، آسیای میانه، خاورمیانه و شرق آسیا در این نشست شرکت می کنند.
وی ادامه داد: هم چنین بیش از ۲۵۰ شرکت کننده داخلی در این نشست آموزشی- تخصصی حضور خواهند داشت.
امری کاظمی گفت: کارگاه آموزشی- تخصصی توسعه ژئوپارک های جهانی در تاریخ هشتم و نهم اردیبهشت ماه، برگزار می شود و روز سوم به بازدید مهمانان از ژئوسایت های ژئوپارک قشم اختصاص خواهد داشت.
مراسم افتتاحیه نخستین نشست بین المللی و کارگاه آموزشی تخصصی توسعه ژئوپارک های جهانی یونسکو در جزیره قشم، شنبه هشتم اردیبهشت ماه ساعت ۱۴ در محل تالار آیینه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
قلمرو ژئوپارک قشم ۲۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارک دارای ۲۵ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.
ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
۷۵۰۰/۷۴۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


ژئوپارک


نشست بین المللی


قشم