اخبار گردشگری

یک هزار نسخ خطی در روستاهای استان مرکزی جمع آوری شد

سعید فائض پور روز پنجشنبه در نشست هماهنگی همایش مشاهیر و مفاخر استان مرکزی افزود: آثار گردآوری شده به غیر از نسخ موجود در اماکن دولتی است و این یافته های مکتوب تنها از روستاییان جمع آوری شده است.
وی اظهارکرد: در روستاهای استان مرکزی هزاران نسخ خطی وجود دارد که به سبب نگهداری نامناسب، در حال از بین رفتن هستند و لازم است این نسخ گردآوری و علاوه بر ترمیم، شرایط نگهداری آنها فراهم شود.
فائض پور ادامه داد: بسیاری از این نسخ بر اثر نا آگاهی و غفلت با قیمت های ناچیز به کشورهای دیگر فروخته و یا مفقود می شود.
مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی اظهارکرد: طرح ساماندهی و حفظ نسخ خطی در سطح روستاهای استان از سال گذشته کلید خورد و به زودی بانک اطلاعاتی این آثار در استان مرکزی تهیه می‌شود.
فائض پور افزود: تاکنون یک میلیون نسخ خطی در روستاهای استان مرکزی فهرست نویسی شده است و راه اندازی نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع خمین در دستور کار قرار دارد.
سرپرست فرمانداری خمین گفت: هویت فرهنگی و تاریخی ملت ها بازگوکننده عقاید و آداب و رسوم هر خطه محسوب می شود که این شهرستان نیز مفاخر و اندیشمندان فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد.
احمد طهرانی افزود: تثبیت هویت تاریخی و فرهنگی در تحکیم جایگاه یک ملت از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه نسخ خطی به عنوان گنجینه ارزشمند و میراث مکتوب استان مرکزی هستند، افزود: این آثار در خود بخشی از فرهنگ، هویت و اندیشه گذشتگان این دیار را دارند و به عنوان سرمایه ای مهم نیازمند توجه هستند.
فرماندار خمین گفت: استان مرکزی بهشت مفاخر به شمار می رود که ظرفیت گردشگری بسیاری را دارد و خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر با دارا بودن جاذبه های بکر گردشگری شهرستانی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی است.
وی ادامه داد: بخش کمره در خمین با جاذبه های تاریخی نظیر سنگ نگاره های ۴۰ هزار ساله، دستکندهای زیرزمینی، قبرستان ارامنه و ده ها جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر محلی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت و در فاصله ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۲۷۷/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نسخ خطی


جمع اوری