اخبار گردشگری

سنگ نگاره های تیمره خمین قابلیت ثبت جهانی دارد

سید محمد حسینی روز چهارشنبه در جریان بازدید از سنگ نگاره های خمین افزود: با پیگیری و تلاش سعی می شود این آثار کهن در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.
وی اظهارکرد: خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب داشته های ارشمندی در زمینه آثار فرهنگی و تاریخی و همچنین میراث ملموس و ناملموس دارد.
حسینی ادامه داد: سنگ نگاره های تیمره به عنوان مهم‌ ترین و کامل ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور؛ میراثی تاریخی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: سنگ ‌نگاره‌ها تیمره نشات‌گرفته از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان است که یکی از زیستگاه‌های کهن ایران محسوب می‌شود و از عصر یخبندان زیستگاه و سکونتگاه انسانی بوده است.
وی ادامه داد: نقوشی مانند بز کوهی و گیاه هوم، نگاره های متعدد پیکره انسانی نیایش گر با مطابقت کامل با پیکره های مکشوفه از میان رودان و مارلیک و حتی سومر باستان، نقش یوز ایرانی، گاو وحشی، بوم هایی با نقش رقص آئینی ونقوش باستانی، اهمیت سنگ نگاره های تیمره را می رساند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حفظ و حراست از این میراث با اهمیت در دستور کار قرار دارد و به زودی عرصه و حریم این محوطه تاریخی ثبت می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی درمحوطه تاریخی تیمره در حال پیگیری است.
۲۱ هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به بیش از ۴۰ هزار سال می رسد و در سال ۸۹ ثبت ملی شده است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قابلیت ثبت جهانی


سنگ نگاره تیمره