اخبار گردشگری

گورستان کشف شده در بافق ۲۰۰ سال قدمت دارد

دوشنبه هفته جاری، خبری در برخی شبکه های اجتماعی استان یزد مبنی بر کشف یک گور دست جمعی قدیمی در منطقه زردواه قطرم در فاصله ۴۶ کیلومتری مرکز شهرستان بافق منتشر شد.
ایرنا برای اطلاع از صحت یا سقم خبر در همان روز در گفتگو با مدیر کل میراث استان، خبری منتشر کرد و مقرر شد اطلاعات تکمیلی پس از بازدید کارشناسان میراث در اختیار رسانه ها قرار گیرد.
‘ابراهیم کاظم نژند’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با رد گمانه زنی ها درباره قدمت چند هزار ساله این گورستان، افزود: وجود این گورستان به تایید شاهدان محلی نیز رسیده و مقرر شده به عنوان یک اثر فرهنگی و تاریخی در روستای قطرم بافق حفظ شود.
وی ادامه داد: در سازه خشتی ۸۰ در ۱۵۰ سانتیمتری کشف شده در این مکان، سه استخوان جمجمه، یک لگن، یک قفسه سینه و یک جمجمه خردسال قرار داشته که از مکان دیگری به این حفره منتقل شده است.
وی اضافه کرد: دلیل انتقال و گردآوری استخوانها در این سازه خشتی به احتمال فراوان ساخت و ساز در منطقه بوده است.
کاظم نژند با بیان اینکه زردواه، سازه ای است که مردگان و استخوان ها در آن قرار داده می شد، گفت: در بخشی از گورستان، بقایای کفن مردگان مشاهده شده و این موضوع نسبت دادن این گورستان به یکی از اقلیتهای مذهبی را به کلی رد می کند.
کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: کارشناسان این اداره کل همواره آماده تعامل با مردم و رسانه ها هستند و انتظار می رود پیش از انتشار اخبار کشف آثار تاریخی، صحت آن را جویا شوند.
روستای قطرم بافق، پنج هزار سال قدمت دارد و به دوره قبل از تمدن کاریزی تخمین زده شده است.
روستاهای قدیمی بافق شامل قطرم، شادکام، باجگان و نهواییه است.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوبشرق یزد قرار دارد.
۷۵۳۲/۷۵۴۳/ ۶۱۹۷
@irnayazdd

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


گور دستجمعی


بافق یزد