اخبار گردشگری

مونسان: تبریز شهر گردشگری شبانه روزی ایران می شود

به گزارش ایرنا ،علی‌اصغر مونسان روز چهارشنبه در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین المللی ‘ تبریز۲۰۱۸’ افزود: در این زمینه مجوزهای لازم برای فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در سال ۲۰۱۸ و به مناسبت انتخاب تبریز به‌ عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی صادر شده است.
وی اظهار کرد: این موضوع فرصتی ایده آل برای گردشگرانی است که از شب‌های زیبا و دلنشین تبریز بهره‌ مند شوند و به‌ این ‌ترتیب امسال تبریزی داریم که تمام ساعات و دقایق شبانه ‌روز میزبان گردشگران خواهد بود.
مونسان با اشاره به نحوه انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، گفت: در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پایتخت نیجر از بین کشورهای مختلفی مثل ترکیه، بنگلادش، مالزی و عربستان سعودی، ‌شهر تبریز از ۹ رأی تعداد هفت رای مثبت اخذ کرد و به‌ این عنوان دست یافت.
وی ادامه داد: این رویداد فراملی در اردیبهشت ماه پارسال در هیات دولت تصویب و ستاد ملی تبریز۲۰۱۸ تشکیل شد و سپس پیش‌ رویداد آن در دی ماه همان سال هم ‌زمان با آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی در تبریز برگزار شد.
مونسان به برخی از اقدامات دولت برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ اشاره و اظهار کرد: تبلیغات جاذبه‌های گردشگری تبریز از سوی هواپیمایی ترکیش در تمام پروازهای خط پروازی، اعطای مجوز برای تبدیل کاربری خانه‌های قدیمی استان به واحدهای بوم‌گردی و هتل‌های سنتی، آماده‌ سازی مبلمان و المان‌های شهری برای تبدیل تبریز به شهر جهانی و به روز رسانی و استانداردسازی هتل‌های شهر از جمله این اقدامات است.
وی اضافه کرد: هم ‌زمان با این مراسم که افتتاح رسمی تبریز۲۰۱۸ محسوب می ‌شود، بسته های تخفیفی شامل تخفیف ‌های ویژه هتل‌ها و خرید فرش و سوغات، بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی، راه‌اندازی سریال های اقوام در خیابان‌های شهر تبریز و نمایش صنایع ‌دستی استان‌ها اجرا می‌ شود.
مونسان اقدامات حوزه بین‌الملل در تبریز را از دیگر برنامه های برجسته سازی تبریز ۲۰۱۸ بیان کرد و گفت: برگزاری نشست جاده ابریشم و همایش معماری در مهرماه امسال در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون آذربایجان شرقی دارای ۶۷ هتل و هتل‌آپارتمان و ۷۳ مهمان‌پذیر با مجموع هشت هزار و ۴۰۰ تخت است، افزود: با توجه به تعداد هتل‌های در حال ساخت در این استان و تعداد موافقت‌های اصولی صادرشده، پیش‌بینی می ‌شود تا پایان دولت دوازدهم تعداد تخت‌های این استان به ۱۳هزار و صد تخت برسد.
معاون رئیس جمهوری گفت : رشد ۴۰ درصدی اقامت گردشگران داخلی و ۱۷ درصدی اقامت گردشگران خارجی در این استان ثبت شد.
وی از آغاز فعالیت‌های باستان ‌شناسی و مرمت ربع رشیدی تبریز، مرمت بیش از ۴۰ بنا که ۲۰ بنای آن آغاز شده است، خبر داد و ادامه داد: موزه‌های مختلفی در سال ۲۰۱۸ در تبریز به بهره‌ برداری می ‌رسد که یکی از این آنها یعنی ‘موزه صدا’ روز گذشته افتتاح شد و موزه های مشاغل، قرآن و کتابت و هنر نیز بزودی به بهره برداری می رد.
رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری از گردشگری به‌ عنوان صنعتی پویا و دارای اهمیت روزافزون یاد کرد که کشورهای مختلف جهان به ‌ویژه کشورهای در حال‌ توسعه برای کاهش نرخ بیکاری، بهبود توزیع درآمد، تعامل سازنده و مؤثر با جهان و استفاده از منابع سرشار اقتصادی، اجتماعی به ‌دنبال گسترش آن هستند.
مونسان با بیان اینکه نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به گردشگری موجب تغییراتی ساختاری مثبتی در این عرصه شده است، افزود: در این صنعت، نسبت به پنج سال گذشته اتفاقات چشمگیری رخ داده است و فقط ۱۲۵ هتل چهار و پنج ‌ستاره در کشور وجود داشت که اکنون این رقم به ۱۵۸ هتل رسیده است.
به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح رسمی رویداد بین المللی ‘ تبریز۲۰۱۸’ امروز همزمان با سفر رییس جمهوری به تبریز در مرکز همایش های بین المللی این شهر برگزار شد .
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد که در آن هر سال شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ‘شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ‘ معرفی می شود.
در اولین معرفی، شهر قدس فلسطین در سال ۲۰۱۵ و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد.
پیش از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه به معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند.
۳۰۳۸/۶۱۸۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


تبریز ۲۰۱۸


مونسان