اخبار گردشگری

میدان تاریخی ایالت در ارومیه ساماندهی می شود

جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میدان ایالت ارومیه در سال ۱۳۹۴ شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و می توان آن را جزو سه میدان حکومتی به ثبت رسیده در کشور عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وجود تابلوها و بنرهای مختلف تبلیغاتی در گوشه و کنار میدان انقلاب اغتشاش بصری ایجاد کرده و منظر عمومی فضای میدان را تحت الشعاع قرار داده است.
وی ادامه داد: وجود ایستگاه و توقف تاکسی ها در چهار سوی میدان و بار ترافیکی که به همراه دارد در تضاد با فضای فرهنگی تاریخی میدان انقلاب است.
جباری به توافق بین میراث فرهنگی استان با شهرداری ارومیه اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافق قرار است ستون های بالکن ساختمان های ستاد لشکر، شهرداری و موزه مردم شناسی اصلاح شود.
وی اظهار کرد: پارسال جداره خارجی ساختمان بیمه و بانک کوثر واقع در ابتدای خیابان امام همگون سازی شد و نمونه های دیگری نیز امسال در دستور کار قرار گرفته است تا بر جذابیت بصری این میدان تاریخی افزوده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: همکاری اصناف و کسبه، شهرداری و دیگر دستگاه های مسئول در ساماندهی این بنای تاریخی ضروری است.
به گزارش ایرنا، میدان انقلاب /ایالت/ ارومیه با سه ساختمان تاریخی و عقابی شکل، راوی حوادث و اتفاقات بسیاری بوده و قدمت ابنیه تاریخی آن که مهمترین آنها ساختمان شهرداری، ساختمان ستاد لشکر و ساختمان موزه مردم شناسی می باشد، مربوط به دوره پهلوی اول است.
این میدان در دوره های مختلف نام هایی چون میدان ششم بهمن، میدان سپه، میدان ایالت و در نهایت میدان انقلاب داشته است.
میدان تاریخی انقلاب گویای بخش مهمی از تاریخ شهرنشینی در آذربایجان غربی است؛ سه ساختمان زیبا و خوش ساخت در سه سوی میدان واقع شده و شکل عقاب گونه ی آنها شکوه خاصی به این بخش از شهر داده است.
ساختمان شهرداری ارومیه در ضلع شرقی میدان واقع بوده و در اضلاع غربی جنوبی، و شمالی میدان نیز به ترتیب ساختمان های دادگستری، ستاد لشکر ۶۴ ارومیه و شهربانی جای گرفته است.
ساختمان های موجود در میدان انقلاب به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر رویدادهای زیادی را شاهد بوده که از آن جمله می توان به بمباران پادگان توسط ارتش روسیه در حمله متفقین به ایران و مناطق آذربایجان در ۳۰ شهریور ۱۳۲۰ هجری شمسی یاد کرد که در اثر این واقعه قسمتی از نمای جنوبی آن تخریب شد.
علاوه بر این، میدان ایالت محل وقوع درگیری ها و تجمعات مردمی در جنگ جهانی دوم و دوران رژیم سابق نیز بود و در زمان حکومت پهلوی این میدان به عنوان مکانی برای آرایش نظامی سربازان و صدور قطعنامه های مهم مورد استفاده قرار می گرفت.
در زمان انقلاب نیز به عنوان یکی از مراکز تجمع مردم برای راهپیمایی ها بوده و اکنون نیز به عنوان مرکز تجمع مردم در مناسبت های مذهبی وانقلابی است.
۸۱۳۵/۲۰۹۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


ساماندهی


میدان انقلاب ارومیه


آذربایجان غربی