اخبار گردشگری

بازی های بومی و محلی حلقه مفقوده دردنیای کودکان

به گزارش ایرنا بهترین بازی کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ گروهی و دسته جمعی بود و در پس هر کوچه صدای شور و قهقهه کودکانه به دور از دغدغه شنیده می شد و با قهر و آشتی های روزانه همراه بود.
انجام بازی های محلی در زمان های گذشته با اعضای خانواده و فامیل به خصوص در شب نشینی ها حال و هوای دیگری داشت.
امروز فضای مجازی و اینترنت جایگزین شور و هیجان کودکان و نوجوانان شده و نتیجه جمع شدن فامیل و دوستان در کنار هم، رد و بدل کردن فیلم و عکس و یا پیام هایی است که بدون هیاهو انجام می دهند.
بازی کردن یک فعالیت های لذت بخش هر کودک است که در گذشته با کمترین و ارزان ترین وسایل بازی شادترین بازی را انجام می دادند و هیجان کودکانه با دویدن به دنبال یک توپ خالی می شد.
شاید شنیدن نام بازی هایی مانند هفت سنگ، دال پران، وسطی، یه قُل دو قُل و چندین بازی دیگر برای کودکان امروز غریبه باشد و البته در طول این سالها رغبتی برای احیای این بازی های بومی محلی وجود نداشته و این بازیها فراموش شده اند.
سالها پیش با ورود بازی های رایانه ای و انواع بازی های مختلف در گوشی و تبلت کودکان از تحرک، شور، شادابی، بازی های گروهی دور شدند و دچار هیجانی مصنوعی هستند که تنها بی تحرکی، چاقی و تنبلی را به دنبال دارد.
کودکان امروز تنها به دنبال جایی بی سر و صدا هستند تا بتوانند بازی تبلت را مرحله به مرحله پیش برده و پیروز شوند، این کودکان شاید هیچگاه طعم آن همه شادی و نشاط کودکانه را درک نکرده و در حسرت بازی های جمعی و گروهی هستند.
حالا سالهاست که با رشد زندگی در آپارتمان ها بازی های محلی هم فراموش شده در حالی که می توان با برگزاری جشنواره های بومی و محلی گامی در جهت احیای آنها برداشت.
رئیس هیات ورزشی بازی های بومی روستایی و عشایری بروجرد در این باره گفت: در هر شهری بازی های محلی متناسب با فرهنگ همان شهر است اما در سال های اخیر بسیاری از این بازیها فراموش شده اند.
احمدرضا محمدی اضافه کرد: بازی های دال پران، هفت سنگ، وسطی، طناب کشی با دید محلی از جمله بازی های بومی است که با برگزاری جشنواره ها می توان این بازی های را احیا و به نسل های جدید و کودکان و نوجوانان امروز معرفی کرد.
وی گفت: برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی نیازمند اعتبارات لازم است اما تاکنون در این راستا اعتباری در نظر گرفته نشده است.
محمدی بیان کرد: سال گذشته جشنواره بازی های بومی محلی در برخی از روستاهای شهرستان بروجرد برگزار شد ولی نیاز است که این جشنواره به صورت گسترده تر برگزار شود.
گرچه بسیاری از بازی های محلی امروزه رنگ و بویی ندارند اما این بازی ها هم بخشی از فرهنگ شهر و خطه ما هستند که احیای آنها و معرفی به فرزندانمان لازم است.
۷۱۹۰/۷۲۷۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


بازی های محلی


بروجرد ایرنا


ورزش های بومی