اخبار گردشگری

جاهای دیدنی رشت در بهار

از شهرهای زیبا با پتانسیل بالای گردشگری و پر از جاهای دیدنی رشت، مرکز استان گیلان است که به آن سومین شهر گردشگرپذیر ایران لقب داده‌اند. این شهر به دلیل داشتن طبیعی سرسبز، همواره یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در نوروز و تعطیلات تابستان است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به شمال ایران سفر کند و از رشت بازدیدی نداشته باشد.
باغ محتشم

باغ محتشم یا پارک شهر رشت، قدیمی‌ترین پارک این شهر است. این پارک در دوران حکومت ناصرالدین شاه ساخته شده است و امروزه اصلی‌ترین پارک رشت محسوب می‌شود. اکبرخان بیگربیگی که از مالکان و ثروتمندان طراز اول ایران و اجاره‌دار گمرکات شمال کشور در آن دوران بود، مالک و بانی اصلی ساخت این باغ زیبا است. کاشت نهال‌ها، خیابان‌کشی و احداث عمارت تابستانی (عمارت کلاه‌فرنگی) همگی تحت نظارت اکبرخان بیگربیگی انجام شده است.
بعد از درگذشت اکبرخان بیگربیگی، این باغ به تنها وارث وی، یعنی دخترش رسید. دختر او همسر پسرعموی خود، صادق خان محتشم‌الملک بود و پس از آن این باغ به باغ محتشم شهرت یافت. در دوره‌ی پهلوی، دولت این باغ را در ازای بدهی مالیاتی به تصرف خود درآورد و از آن پس این باغ به عنوان پارک عمومی در اختیار استفاده‌ی عموم قرار گرفت.

جاهای دیدنی رشت در بهار

عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی در دوران قاجار در باغ محتشم ساخته شده است و همان طور که گفته شد، اکبرخان بیگلربیگی مالک آن بود. عمارت کلاه‌فرنگی از بیرون ۳ طبقه به نظر می‌رسد اما در واقع ۴ طبقه دارد. این بنا در ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
جاهای دیدنی رشت در بهار

پارک ملت

پارک ملت پس از باغ محتشم دومین پارک بزرگ رشت است. این پارک یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های رشت به نام سیاه باغ است و درختان تنومند آن، نشان از قدمت این مکان می‌دهند. در سال ۱۳۷۸ این باغ بازسازی و در اختیار عموم قرار گرفت. از امکانات پارک ملت می‌توان به زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، ساعت آفتابی قطبی و برکه‌ی طبیعی اشاره کرد.
انجمن نجوم ثاقب اسان گیلان در این پارک قرار دارد. نخستین ساعت آفتابی آنالماتیک ایران در سال ۱۳۸۱ در این پارک نصب شد. همچنین در همین سال یک مجتمع آکواریومی در این پارک به بهره‌برداری رسید. در سمت چپ ورودی پارک نیز خانه‌ای سنتی بنا کرده‌اند که به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگران از آن استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی رشت در بهار

بقعه دانای علی

دانای علی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در روستای سیاه اسطلخ رشت به دنیا آمد و گفته می‌شود عارفی وارسته و مردی باتقوا بود که به مقام ابدالی رسید؛ این مقام در عرفان به معنی انسان کامل است و به همین دلیل به وی لقب دانا داده بودند. گفته می‌شود وی طی‌الارض می‌کرد و زمانی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او بر دیگران فاش شد، دانای علی برای همیشه ناپدید شد و برخی نیز می‌گویند او به دلیل همین مساله فوت کرد.
دانای علی جایگاه ویژه‌ای در اعتقادات مردم رشت دارد و برای زیارت به بقعه‌ی وی در محله‌ی چمارسرای این شهر می‌روند. در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی مهندسین شهرداری می‌خواستند به دلیل تعریض خیابان، این بقعه را تخریب کنند که با مخالفت مردم همراه شد و در روند عریض‌تر کردن خیابان، این بقعه وسط خیابان قرار گرفت.

جاهای دیدنی رشت در بهار

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک، یکی از دلاوران خطه‌ی شمال کشور است که در مقابل بیگانگان قد علم کرد. این مرد بزرگ در محله‌ی قدیمی استادسرای رشت به دنیا آمد و در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ از دنیا رفت. آرامگاه وی در جنوب شهر رشت، در محله‌ی سلیمان داراب، میان بقعه و گورستان داراب قرار دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی رشت محسوب می‌شود.
بعد از انقلاب اسلامی بنای یادبودی برای میرزا کوچک خان جنگلی ساخته شود و این بنا مطابق با اصول معماری سنتی بود. مقبره‌ی میرزا کوچک خان جنگلی به شکل یک هشت ضلعی و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شد. این بنا از آجر، کاشی، سفال و چوب ساخته شده که همه‌ی آن‌ها از مصالح بومی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی رشت در بهار

خیابان علم الهدی

خیابان علم‌الهدی رشت اولین پروژه‌ی پیاده‌راه سازی شمال ایران است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با تصویب و اجازه‌ی وزارت داخله، به منظور عمران و زیباسازی شهر، بین نظمیه و سبزه میدان احداث شد. این خیابان میدان‌های شهدای ذهاب (شهرداری) و سبزه میدان را به هم متصل می‌کند. طول خیابان علم‌الهدی ۲۷۵ متر و عرض آن ۲۷ متر است که شامل ۲ پیاده‌روی شش و نیم متری و دو فضای سبز می‌شود.

جاهای دیدنی رشت در بهار

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت یکی از بازارهای قدیمی رشت است که در مرکز این شهر قرار دارد و مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار دارد. این بازار شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروان‌سراها است و معماری این کاروان‌سراها یکی از جاذبه‌های گردشگری این بازار محسوب می‌شود. در این بازار ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که در دوران قاجار و اوایل حکومت پهلوی ساخته شده و کانون‌های بازرگانی این منطقه شناخته می‌شدند. اگر می‌خواهید فرهنگ مردم محلی این خطه را از نزدیک لمس کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، بازار بزرگ رشت گزینه‌ی مناسبی است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

گوهررود

رودخانه‌ی گوهررود یکی از دو رود شهر رشت است که به تالاب انزلی منتهی می‌شود. عبور این رود از دل شهر رشت، طبیعت زیبایی خلق کرده اما متاسفانه در سال‌های اخیر دچار آلودگی شده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

سبزه میدان

سبزه میدان میدانی قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری این شهر قرار دارد. در گذشته سبزه میدان بین دو محله‌ی استادسرا و محله‌ی کیاب رشت قرار داشته و سبزه‌زاری بود که تا محله‌ی چمارسرا امتداد داشت. در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی خان تنکابنی به حکومت رشت منصوب شد و این سبزه‌زار را با باغچه‌بندی، خیابان‌بندی و درختکاری اباد کرده و نام آن را سبزه میدان گذاشت. سپس در اطراف این میدان باغ، چندین خیابان و مدرسه ایجاد شد.

جاهای دیدنی رشت در بهار

مجموعه‌ی میدان شهرداری

مجموعه‌ی شهرداری رشت در دوران پهلوی اول احداث شده است و شامل کاخ شهرداری، موزه‌ی پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت این مجموعه، نمادی از شهر رشت است. این مجموعه در زلزله‌ی منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید اما مدتی بعد مرمت شده و به حال سابق بازگشت. هر روز صبح و در برخی مناسبت‌ها روبه‌روی در شهرداری داخل محوطه‌ی میدان و در محوطه‌ی مخصوص گروه ارکستر، موسیقی زنده توسط گروه ارکستر شهرداری رشت اجرا می‌شود و این یکی از بارزترین ویژگی‌های شهرداری رشت است. این مجموعه در ۲۶ آذر سال ۱۳۵۶ با شماره‌ی ۱۵۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کاخ شهرداری یا عمارت شهرداری بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ هجری شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه‌ی رشت ساخته شد. معمار این بنا از معماری سن پترزبورگ الهام گرفته است. قبل از ساخت ساختمان بلدیه، زمین آن تپه‌ای بود که در آن مقبره‌ی آقا سید ابوجعفر قرار داشت. پس از ساخت عمارت، این مقبره به حیاط عمارت شهرداری منتقل شد.

هتل ایران نیز یکی دیگر از بناهای این مجموعه است که در ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۴۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی رشت در بهار

مدرسه شاپور

دبیرستان شاپور رشت در گذشته شاهپور نامیده می‌شد. قدمت این مدرسه به دوران پهلوی بازمی‌گردد و در میدان فرهنگ رشت قرار دارد. این مدرسه اولین دبیرستان گیلان است که در آن آمفی تئاتر، آزمایشگاه و دیگر تاسیسات ساخته شده است. این مدرسه در ۲۶ آذر ماه ۱۳۵۶ با شماره‌ی ۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی رشت در بهار
مسجد صفی
مسجد صفی (نام دیگر آن مسجد شهیدیه است)، یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است. این مسجد در بافت قدیمی رشت، در محدوده‌ی بازار قرار دارد. دقیقا مشخص نیست این مسجد چه زمانی ساخته شده است اما گفته می‌شود شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شیخ زاهد گیلانی دوست بود و به همین دلیل به گیلان سفر می‌کند و در محل فعلی چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود. این مسجد با شماره‌ی ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار
خانه ابریشمی
خانه‌ی ابریشمی در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، در انتهای کوچه‌ی شاعری قرار دارد. این خانه یکی از خانه‌هایی است که از دوران قاجار در رشت به جا مانده است. خانه‌ی ابریشمی متعلق به خانواده‌ی حاج میر اسماعیل حاکمی، از اهالی پیر بازار رشت است. او در دوران ناصرالدین شاه، کلانتر رشت بوددر سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و نام خانه‌ی ابریشمی به خود گرفت. این خانه در زمینی به مساحت تقریبی ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۶۵۰ متر مربع ساخته شده است و بنای اصلی آن شامل ۲ طبقه است و هر طبقه ۸ اتاق دارد. خانه‌ی ابریشمی در سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

کاروانسرای لات
مردم محلی رشت به این کاروانسرا، کاروانسرای شاه عباسی نیز می‌گویند. این کاروانسرا در ۳۵ کیلومتری جنوب رشت و ۴ کیلومتری امامزاده هاشم قرار دارد. گفته می‌شود این بنا در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان ۱۴۸۷ هکتار وسعت دارد و در قسمت غربی جاده‌ی رشت-تهران قرار گرفته است. این پارک جنگلی یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های جنگلی گیلان است و گونه‌های متنوع گیاهی زیادی دارد که هم در کشور و هم در جهان کم‌نظیر است و نسبت به سایر پارک‌های جنگلی منطقه، اهمیت ویژه‌ای دارد. پوشش درختی پارک جنگلی سراوان به دو بخش تقسیم می‌شود: جنگل طبیعی و جنگل دست‌کاشت. نخستین موزه‌ی میراث روستایی کشور نیز در قسمتی از این پارک طبیعی قرار دارد.

جاهای دیدنی رشت در بهار

تالاب عینک

تالاب عینک یا دریاچه‌ی عینک تالابی است طبیعی در منطقه‌ی ۴ شهر رشت که در نزدیکی پارک دانشجو قرار دارد. این تالاب بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. در عکس‌های هوایی که از این تالاب گرفته شده است، این تالاب شبیه عینک است و به همین علت نام آن را تالاب عینک نهاده‌اند.
جاهای دیدنی رشت در بهار

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی در خیابان سهیل دبیری قرار دارد و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت تبدیل شده است. این خانه در سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی بازسازی شد. مساحت این خانه ۳۰۰ متر مربع است و شامل ۲ طبقه می‌شود که هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرفه خانه دارد.
جاهای دیدنی رشت در بهار

خانه تاریخی قدیری
خانه‌ی قدیری یکی دیگر از خانه‌های تاریخی رشت است که قدمت آن به دوران پهلوی بازمی‌گردد. این خانه در ضلع شرقی سبزه میدان رشت قرار دارد و توسط محمدولی تنکابنی، سپهدار حکمران گیلان ساخته شد. از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۱ هجری شمسی اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان گیلان از این خانه استفاده می‌کرد. این خانه با شماره‌ی ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

موزه گنجینه
موزه‌ی گنجینه‌ی رشت در ساختمانی قرار دارد که قدمت آن به ۷۰ سال قبل بازمی‌گردد. این موزه در زیرزمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و زیربنای ۵۶۰ متر مربع، در سبزه میدان قرار دارد. در گذشته موزه‌ی رشت متعلق به میرزا حسین خان کسمایی، از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود؛ در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی، وزارت فرهنگ و هنر این موزه را خریداری کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۷۶ این موزه با نام موزه‌ی شهر فعالیت می‌کرد. موزه‌ی گنجینه از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است.

جاهای دیدنی رشت در بهار

جاهای دیدنی رشت در بهارجاهای دیدنی رشت در بهار