اخبار گردشگری

آسبادهای خواف در صف اول ثبت جهانی قرار دارد

ابوالفضل مکرمی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به طور حتم و طبق اعلام درخواست سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان در سال جاری، این آثار تاریخی در نوبت نخست ثبت در فهرست جهانی قرار دارد.
وی بیان کرد: مقدمات ارسال پرونده آسبادها به سازمان مرکزی برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۸ فراهم شده و تا اول دیماه امسال پرونده این اثر تکمیل و آماده تحویل می شود.
مکرمی فر گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال ثبت جهانی آثاری است که استانهای بیشتری نمونه این آثار را داشته باشند به این ترتیب استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با توجه به برخورداری از آسباد به دلیل وجود بادهای ۱۲۰ روزه مشمول پرونده ثبت جهانی آسبادها می شوند.
وجود آسبادها قدمتی حداقل بیش از ۱۴۰۰ ساله دارد و در ایران قبل از اسلام وجود این فناوری از سوی مورخان مورد اشاره قرار گرفته است. در دوره ای همه روستاهای خواف از آسباد برخوردار بوده اند و یکی از روستاها که بدون آسباد بوده به نام ‘بیاس آباد’، یعنی روستای بدون آسباد معروف بوده که این امر نشان از اهمیت و جایگاه این فناوری در معیشت مردم آن دوران دارد.
هم اکنون تنها ۱۰۷ آسباد در روستاها و شهرهای خواف به صورت پراکنده وجود دارد که بیشترین شمار آن در شهر نشتیفان با ۳۶ آسباد کامل و ۶ فقره بقایای برجا مانده از این آثار مشهود است.
ساختار آسباد از دو قسمت شامل یک ساختمان خشت و گلی تشکیل شده که در قسمت پایین آن سنگ رویین و زیرین و انبار ذخیره غلات وجود دارد و در قسمت فوقانی چرخ و پر چوبی آسباد مستقر است.
۷۴۹۶/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت جهانی


آسبادهای نشتیفان