اخبار گردشگری

نوروز و دیپلماسی فرهنگی

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از شبکه ایران، در آستانه فرارسیدن نوروز، فرصت مغتنمی است تا از ظرفیت‌های این جشن ملی در جهت همگرایی داخلی و جهانی بهره‌برداری شده و فرهنگ غنی ایرانیان که سراسر مهر و عطوفت است، به همگان معرفی شود.
متأسفانه طی سنوات اخیر بحث نوروز و فرهنگ‌های مرتبط با آن، بیشتر از منظر نمادین و نمایشی مورد توجه قرار گرفته و برای عملی کردن راهکارهای بهره‌برداری از این فرهنگ غنی ملی، استفاده لازم صورت نگرفته است.
این که روزی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «روز بین‌المللی نوروز» معرفی می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نخستین نشست مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای حوزه نوروز را در تهران برگزار می‌کند، فی نفسه اقدام ارزشمند و خوبی است اما آیا تنها برپایی مراسمی نمادین در کشورهای همسایه یا اعلام روز بین‌المللی نوروز می‌تواند تمامی ظرفیت‌های این فرصت خدادادی را پوشش دهد؟
با گذشت حدود ۵ سال از ورود واژه دیپلماسی نوروز به ادبیات سیاسی جهان، این روز می‌تواند عامل مهمی برای تأثیرگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی در روابط بین کشورها بویژه کشورهای همسایه باشد اما باید دید گرامیداشت این روز به تنهایی توانسته است فرصت‌های جدیدی را برای کشورمان فراهم آورد و در حوزه دیپلماسی فرهنگی جایگاه ایران را ترقی دهد؟
جمهوری اسلامی ایران با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند روی این عامل، می‌تواند از آن به عنوان یکی از محورهای دیپلماسی فعال کشور استفاده نماید. در عین حال باید توجه داشت که در ثبت این جشن، همه کشورهای مشارکت کننده در منطقه شریک بوده و نباید این دستاورد را تنها عاملی برای پیشبرد اهداف ایران در منطقه تلقی کرد. بلکه این جشن بیش از هر چیز تلاشی است از جانب کشورهای منطقه برای ایجاد وحدت و پاسداشت ارزش‌ها و سنت‌های خود در مقابل سایر فرهنگ‌ها.
کشورمان به سهم خود برای بهره‌برداری از دیپلماسی نوروز در منطقه باید توجه داشته باشد که اجرای بهتر این دیپلماسی و استفاده از منافع آن مانند بسیاری دیگر از طرح‌های فرهنگی نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه به مسائل اقتصادی در منطقه است که اشتراکات فرهنگی و برنامه‌ریزی جهت استفاده از آن می‌تواند در زمینه‌سازی برای همکاری‌های گسترده سیاسی و اقتصادی مؤثر باشد.
ضمن این که ایران و سایر کشورهای منطقه باید بیش از آن که هر یک به تنهایی درصدد گسترش نفوذ فرهنگی خود در منطقه و در میان سایر کشورهای حوزه «نوروز» باشند، از آن به عنوان عاملی در جهت مقابله با تسلط فرهنگ‌های امریکایی و اروپایی و نیز تندروی گروه‌های تکفیری استفاده کنند.
در واقع نوروز، جشن ایجاد وحدت است و مشارکت مقام‌های رسمی کشورهای مختلف در بزرگداشت آیین‌های سنتی یکدیگر می‌تواند آغاز همبستگی بزرگ مردمان منطقه باشد و از این رو برگزاری شکوهمند این عید کهن، در جهت صیانت از یک عید ملی و اسلامی تلقی می‌شود.
هر چند نوروز عیدی دینی نیست اما مورد تأیید و تجلیل دین مبین اسلام قرار گرفته و با رویکرد عید شرقی، نماد بسیاری از اخلاق حسنه و سنن اسلامی مانند صله رحم، مهربانی و پاکیزگی است و این فرصتی بسیار گرانبها برای سفیران فرهنگی کشورمان است که با بهره‌مندی از تمامی این خصایص منحصربه‌فرد، شرایطی را فراهم آورند تا فرصت‌های پیش رو در حوزه‌های مختلف دیپلماسی فرهنگی با این جشن ملی گره خورده و در جهت توسعه ارزش‌های ملی و اسلامی به کار گرفته شود.

دکتر محمدمهدی مظاهری/مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوروز و دیپلماسی فرهنگی

نوروز و دیپلماسی فرهنگینوروز و دیپلماسی فرهنگی