اخبار گردشگری

نشست معماری ایرانی – اسلامی در مکزیک برگزار شد

به گزارش روز شنبه سفارت ایران در مکزیکوسیتی، در این نشست که جمعی از استادان و دانشجویان رشته های معماری، هنر و مطالعات فرهنگی و علاقه مندان به فرهنگ ایران حضور داشتند، محمد تقی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک در سخنانی پیرامون سبک های مختلف در معماری اسلامی با تاکید بر معماری ایرانی، سبک های اصلی معماری اسلامی را معماری مصری، معماری مغرب و ایرانی برشمرد و حوزه گسترش هر یک از آنها را به اختصار معرفی کرد.
وی با بیان اینکه داد و ستد ها و تاثیر و تاثر بین این سبکهای معماری وجود داشته و نیز ذکر اینکه معماری مغربی تاثیر خود را به سمت دنیای جدید از طریق آندلُس ادامه داد، افزود، معماری ایرانی پرنفوذترین و گسترده ترین سبک معماری اسلامی است و ‘حوزه های جغرافیایی وسیعی، از فلات ایران گرفته تا بین النهرین و تا شبه جزیره عربستان و شبه قاره هند و حتی تا شرق دور و اندونزی از معماری ایرانی اثر پذیرفته اند’.
حسینی معماری ایرانی را به قبل از اسلام شامل معماری پارسی و پارتی و بعد از اسلام شامل معماری خراسانی، رازی، آذری، اصفهانی و معاصر تقسیم کرد.
سفیر ایران در مکزیک با اشاره به دوره هلنی (یونانی) در ایران گفت تنها اثر قابل ذکر از این دوره معبدی در نزدیکی محلات است. این نشان می دهد که ایرانیان از معماری هلنی استقبال زیادی نکردند و احتمالا از جمله دلایل این کار می تواند قدرت سبک های ایرانی و نیز تفاوت در مصالح کاربردی باشد.
زهرا یحیی زاده دانشجوی ایرانی رشته معماری دانشگاه پلی تکنیک مکزیک نیز در این نشست، مطالعه خود را تحت عنوان «تاثیر معماری ایرانی بر معماری مکزیکی» بیان کرد و با نمایش تصایری از نمونه های معماری مکزیکی که از سبک مدجن ها استفاده کرده اند و ذکر تشابهاتی در آنها با تزیینات معمول در معماری ایرانی، تاکید کرد: رنگ قالب در کاشی کاریهای ایرانی بعد از اسلام آبی به معنی خلوص است، درحالی که در معماری مدجن ها در مکزیک رنگ قالب سفید است.
وی همچنین به نحوه تزیینات ظاهری ساختمان ها از جمله ایوان، ستونها و پنجره هایی که به سبک مدجن ها ساخته شده و شباهت بسیار آن با برخی آثار معماری ایرانی اشاره نمود و با ارائه نمونه هایی از آنها بر استفاده از فضای های درونی و بیرونی عمارت ها، استفاده از گنبد، طاق، لچکی و دیگر موارد در سازه های ایرانی و مقایسه با ساختمان های مکزیکی ساخته شده با سبک مدجن ها مورد تاکید کرد.
نحوه استفاده از اسلیمی ها (نقش تزئینی به شکل گیاه با ساقه های مارپیچی) که از نگارگری های سنتی ایرانی است، از دیگر موارد ارائه شده یحیی زاده بود.
در این نشست تصاویری نیز از آثار به جا مانده از دوران هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان از ایران قبل از اسلام و همچنین آثاری که در دوره اسلامی در حوزه فلات ایران ساخته شده اند و چگونگی روند تکامل معماری در ایران به نمایش درآمد.
اروپام**۳۲۳۴**۱۴۷۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


مکزیکوسیتی


محمد تقی حسینی


سمینار معماری ایرانی


اسلامی