اخبار گردشگری

گسترش همکاریهای مشترک ایران و ترکیه در حوزه گردشگری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از شبکه خبر، مسعود سلطانی‌فر در دیدار با امیت یاردیم، سفیر ترکیه در ایران به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشوراشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ترکیه و ایران در منطقه حساسی قرار گرفته‌اند، منافع مشترک و دیدگاه‌های یکسانی هم در سطح دیپلماتیک دنیا دارند و از این رو رسالت سنگینی بر عهده این دو کشور است.
وی ادامه داد: اکثریت مردم ایران و ترکیه مسلمان هستند و این موضوع می‌تواند زمینه توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در سازمان کنفرانس اسلامی را فراهم کند.
سلطانی‌فر، ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور در چند دهه گذشته را عامل گسترش روابط سیاسی ایران و ترکیه دانست و تصریح کرد: دیدگاه‌های مشترک سیاسی دو کشور در منطقه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان با استفاده از این همکاری‌ها بسیاری از مشکلات حوزه خاورمیانه را حل کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در بخش توریسم دیدگاه ویژه و جدیدی دارد، افزود: ما از تمام ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های کشورهای همسایه به ویژه کشور ترکیه، برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و همکاری‌های جدی‌تر در حوزه گردشگری استفاده می‌کنیم.
سلطانی‌فر از دستور ویژه رئیس‌جمهور در باره آماده سازی زمینه‌ها و زیرساخت‌ها برای میزبانی از گردشگران سراسر دنیا خبر داد و افزود: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برای حوزه گردشگری اهداف قابل توجهی پیش بینی شده است که با وجود مشکلات متعدد و ملاحظات سیاسی موجود، امیدواریم در ۱۲ سال آینده این اهداف عملی شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به کارنامه قابل قبول ترکیه در حوزه گردشگری تصریح کرد: افزایش همکاری‌های متقابل و استفاده از تجربیات حوزه گردشگری، منفعت دو کشور را به همراه خواهد داشت.
سلطانی‌فر برگزاری تورهای گردشگری مشترک برای توریست‌های دو کشور را یکی از زمینه‌های همکاری ترکیه و ایران در حوزه گردشگری دانست و ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری ترکیه و ایران در حوزه مواریث تاریخی و طبیعی می‌تواند زمینه همکاری‌های بیشتر در بخش گردشگری را فراهم کند.
معاون رئیس جمهور کمبود هتل را یکی دیگر از مشکلات بخش گردشگری کشور دانست و افزود: براساس جلسات متعددی که با بخش خصوصی برگزار شده است، سرمایه‌گذاران بسیاری برای ساخت هتل اعلام آمادگی کرده‌اند، سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم می‌توانند با حضور در کشور ما از ظرفیت‌ها و شرایط موجود برای ساخت هتل و تاسیسات گردشگری استفاده کنند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تمامی بخش‌ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به پیگیری مفاد توافقنامه‌های بین دو کشور ایران و ترکیه شده‌اند تا زمینه اجرای عملی این تفاهم‌نامه‌ها با سرعت بیشتری فراهم شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده همکاری دو کشور در بخش گردشگری یادآور شد: ما مصمم هستیم تمامی موانع همکاری‌های بین دو کشور در همه حوزه‌ها، به ویژه در بخش مسائل فرهنگی و گردشگری را برطرف کنیم، عزم جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه صنعت گردشگری جدی است و طرف مقابل را هم جدی و مصصم می‌داند.

۷ موافقتنامه حوزه گردشگری ایران و ترکیه آماده امضاء است
همچنین در این دیدار امیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران موضوعات فرهنگی و گردشگری را یکی از مهمترین مباحث سفر ماه پیش نخست وزیر ترکیه به ایران دانست و گفت: همزمان با سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران، متن ۷ موافقتنامه تنظیم شده و در دیدار آتی مسئولان دو کشور به امضاء خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به ترکیه همکاری بین دو کشور در هیچ موضوعی به اندازه گردشگری، فراهم نیست.
سفیر ترکیه در ایران با تاکید بر توسعه روابط بین دو کشور در حوزه گردشگری یادآور شد: کشور ترکیه در حوزه گردشگری اهداف بلند و بزرگی دارد، چشم‌انداز ما برای سال ۲۰۲۳ به مناسبت صدمین سال جمهوریت ترکیه، رسیدن به رتبه ۵ دنیا در حوزه گردشگری است.
یاردیم با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری روابط تنگاتنگی بین ایران و ترکیه وجود دارد، افزود: ما اعتقاد داریم در حوزه گردشگری روابط بین دو کشور باید بیش از پیش گسترش پیدا کند، دیدارها و توافقنامه‌های بسیاری صورت گرفته اما هدف‌گذاری‌ها عملی و اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: از نظر ما ترکیه خانه دوم توریست‌های ایرانی است و به طور متقابل ایران برای توریست‌های ترکیه جایگاه مشابهی دارد، مناطقی از ری، اصفهان و شیراز از مهمترین مقاصد گردشگران ترکیه در ایران است که معرفی آثار این مناطق به شکل مناسبتر موجب جذب گردشگران بیشتری خواهد شد.
سفیر ترکیه در ایران همچنین به نشست سه جانبه وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان در این کشور اشاره کرد و گفت: گسترش روابط گردشگری منطقه‌ای می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث وزرای خارجه سه کشور باشد.
یاردیم نشست اکو را هم در گسترش همکاری‌های منطقه‌ای گردشگری موثر دانست و افزود: با توجه به حضور ۱۰ کشور در این نشست، بررسی موضوعات گردشگری کشورهای عضو تاثیرات مثبت و مفیدی برای اعضا خواهد داشت.
وی در پایان گفت: مسئولان حوزه گردشگری دو کشور می‌توانند با سفرهای متقابل، زمینه همکاری‌های بیشتر در بخش فرهنگی و گردشگری را به وجود بیاورند.

گسترش همکاریهای مشترک ایران و ترکیه در حوزه گردشگریگسترش همکاریهای مشترک ایران و ترکیه در حوزه گردشگری