اخبار گردشگری

چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!

البرز به عنوان استانی ناشناخته جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده، جاذبه‌هایی که حتی بسیاری از ساکنان این استان نیز از آنها بی‌خبرند. این ناشناخته بودن جاذبه‌ها باعث شده البرز به عنوان استانی عبوری در ذهن مردم ثبت شود و سهم آن از صنعت گردشگری دود باشد و ترافیک و شلوغی.

به راستی چرا گردشگران و ماجراجویان داخلی و خارجی نمی‌دانند خانه مصدق کجاست؟ از وجود کویر زیبای اشتهارد خبر ندارند و اغلب آنان از محوطه ازبکی به عنوان مکانی که اولین خشت دست ساز بشر در آن یافت شده به شنیده‌ها بسنده کرده‌اند؟ چرا مردم از البرز فقط جاده چالوس و سفره خانه‌های این مسیر پرپیچ و خم را می‌شناسند و بس.

چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!

این چراها و بسیاری سوالات دیگر سال‌ها است بی جواب مانده و پاسخ گویی به آنها در حد جملات کلیشه‌ای و دلایل سطحی باقی مانده است. هر بار که از مسئولی درباره علت عقب ماندگی البرز در صنعت گردشگری سوال می‌کنیم به بهانه نوپا بودن استان از پاسخ شفاف سر باز می‌زند و به اظهار امیدواری برای بهبود شرایط و آینده‌ای بهتر بسنده می‌کند.

با توجه به شرایط موجود و با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه همه جانبه استان چاره‌ای جز توجه به صنعت توریسم باقی نمانده، دیگر زمان سخنرانی‌های زیبا و وعده‌های جذاب به پایان رسیده و وقت آن رسیده مسئولان برای رونق این صنعت وارد گود شوند و خارج از کاغذ بازی و بی توجه به سنگ اندازی‌ها برای حل مشکلات این بخش کمر همت ببندند تا شاهد روزی باشیم که چمدان گردشگران با هدف سفر به البرز بسته می‌شود.

توقع گردشگران البرزی برآورده نمی‌شود

کارشناس گردشگری با اشاره برخی از مشکلات در مسیر توسعه صنعت گردشگری البرز می‌گوید: کمبود زیرساخت‌های حوزه گردشگری و ارائه خدماتی که توقع گردشگران را برآورده نمی‌کند، مهمترین چالش صنعت گردشگری البرز است.

چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!

امیر افضلی ادامه می‌دهد: اگر گروهی از گردشگران داخلی یا خارجی به البرز سفر کنند و بخواهند در کویر اشتهارد یا در کنار محوطه باستانی ازبکی شب‌مانی داشته باشند، حتی اگر از بحث تامین امنیت و خوراک نیز بگذریم، بدون شک با مشکل اسکان مواجه خواهند شد و این یعنی ما در تأمین اولین و بدیهی‌ترین نیازهای گردشگران عاجز هستیم.

وی توضیح می‌دهد: وقتی گردشگر جایی برای شب مانی نداشته باشند چطور می‌تواند به لذت بردن از جاذبه‌های زیبای یک منطقه فکر کند؟

چالش پراکندگی تاسیسات گردشگری در البرز

وی در ادامه به عدم تعادل در پراکندگی تاسیسات پذیرایی در البرز به عنوان دیگر مشکل توسعه صنعت گردشگری استان اشاره کرده و توضیح می‌دهد: متاسفانه تاسیسات پذیرایی استان اغلب در مرکز استان متمرکز هستند و گردشگران برای استفاده از خدمات مناسب باید به کرج آمده که این مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است.

این کارشناس گردشگری از کاستی‌های حمل و نقل به عنوان دیگر چالش صنعت گردشگری در البرز نام برده و می‌گوید: وسیله نقلیه مناسب برای گردشگر باید علاوه‌ بر زیبایی ظاهری و شکیل بودن، به ‌لحاظ فنی نیز سالم و امکانات رفاهی اولیه‌ای همچون سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب داشته باشد اما متاسفانه گردشگران در البرز دراین بخش با مشکلات جدی مواجه هستند.

افضلی ضعف در آموزش نیروی انسانی را یکی دیگر از موانع در مسیر توسعه صنعت گردشگری البرز دانسته و اظهار می‌کند: بسیاری فکر می‌کنند نیروهای انسانی که در این بخش به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند به آموزش چندانی نیاز ندارند ولی این تصور نادرست است.

آموزش فعالان حوزه گردشگری باید دائمی شود

وی ادامه می‌دهد: آموزش تمام نیروهایی که در صنعت گردشگری فعال هستند، باید رنگ‌وبوی دائمی بگیرد چون استمرار در این آموزش موجب تثبیت آن می‌شود. متاسفانه تاکنون در جذب نیروی انسانی در این صنعت به ضوابط و استانداردها توجه چندانی نشده که این در نهایت به صنعت گردشگری البرز تمام می شود.

چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!
شرایط اسکان گردشگران در البرز مهیا نیست

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: هر چند البرز جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد ولی نداشتن زیرساخت‌های مناسب در این بخش باعث شده بسیاری ازگردشگران از سفر به این استان منصرف شوند.

عزیز اکبریان توضیح می‌دهد: گردشگران برای بازدید از البرز نیاز به شب مانی و اقامت دارند ولی متاسفانه این استان با کمبود هتل و مراکز اقامتی مواجه است و همین عامل شده بسیاری به البرز به عنوان استانی گذری نگاه کنند و از خیر بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن بگذرند. حتی اگر از فردا تعداد گردشگران البرز به میزان قابل توجهی افزایش یابد، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که تا زمانیکه شرایط اسکان و خدمات رسانی مناسب به آنها فراهم نشود، نمی‌توان به رشد صنعت گردشگری استان امیدوار بود.

این مسئول بیان می‌کند: میراث فرهنگی باید با همکاری بخش خصوصی نسبت به ساخت مراکز اقامتی و هتل به تعداد کافی و با خدمات رسانی با کیفیت اقدام کند تا بخشی از مشکلات در مسیر توسعه صنعت گردشگری استان مرتفع شود.

اکبریان اضافه می‌کند: بدون اغراق باید گفت البرز بهشت گمشده ایران در صنعت گردشگری است که باید با برنامه‌ریزی ، مدیریت و اجرای طرح‌ها و اقدامات موثر به جایگاه واقعی خود دست یابد.
ارتقای زیرساخت حوزه گردشگری با افزایش مطالبات مردمی

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره با تایید ضعف در امکانات و زیرساخت‌های حوزه گردشگری البرز می‌گوید: درست است که البرز در بخش زیرساختی حوزه گردشگری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند ولی آیا درست است که به بهانه این مشکلات از تلاش برای جذب گردشگر دست برداریم؟

احمد ترکاشوند توضیح می‌دهد: درست است که بسیاری از جاذبه‌های البرز شناخته نشده باقی مانده است ولی این دلیل نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و به بهانه کمبود امکانات و زیر ساخت از تلاش برای شناساندن آنها دست برداریم.

این مسئول اضافه می‌کند: برای رونق صنعت گردشگری استان باید به دور از سیاسی بازی با تکیه بر امکانات و توان موجود اقدام کنیم تا به واسطه افزایش تقاضا و مطالبات مردمی مسئولان برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز ادامه می‌دهد: طی چند سال گذشته هم از طریق فضای مجازی و هم فضای مکتوب(اطلاع رسانی در نشریات، چاپ نقشه گردشگری استان و شهرستان و چاپ بروشور) اقداماتی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان صورت گرفته که خوشبختانه بازخورد مثبتی نیز داشته است.

ترکاشوند توضیح می‌دهد: شناساندن جاذبه‌های گردشگری استان یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید به صورت مستمر و از طریق برنامه‌ها و طرح‌های مدون محقق شود.

این مسئول می‌گوید: هر چند تبدیل البرز از استانی گذری به استانی مسافر پذیر کار ساده‌ای نیست ولی با تعامل مسئولین مرتبط با بخش گردشگری و همکاری بخش خصوصی برای بهبود زیرساخت‌ها دور از تصور نخواهد بود.

امروزه صنعت گردشگری به عنوان صادرات نامرئی ، نقش به سزایی در رشد و توسعه کشورها ایفا می‌کند. این صنعت طی چند سال گذشته به شاهرگ اقتصادی بسیاری از کشورها تبدیل شده و با ارزآوری و اشتغالزایی، زمینه کاهش فقر و بیکاری در بسیاری از جوامع جهان سومی را فراهم کرده است. تاثیرات این صنعت صرفاً به حوزه اقتصاد محدود نمی‌شود و با بررسی اجمالی می‌توان دریافت که کشورهایی که طی چند سال اخیر تمرکز و توجه زیادی به حوزه گردشگری داشته‌اند، از لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز با تغییرات مثبت و ملموسی مواجه شده‌اند.

با توجه به موارد مذکور باید گفت ایران به عنوان کشوری با اقتصاد تک محصولی، برای رسیدن به توسعه پایدار چاره‌ای جز رونق صنعت گردشگری ندارد. بدون شک با افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی و وضعیت معیشت مردم امیدوار شد و از کابوس چمدان‌هایی که به مقصد کشورهای همسایه با یک دهم جاذبه‌های گردشگری ایران بسته می‌شود، رهایی یافت.

بدون شک با برنامه‌ریزی و آینده نگری دقیق دوباره روزی فرا می‌رسد که شهرهای ایران از جمله کرج از گردشگرانی پر شود که سختی سفر طولانی را به جان می خرند تا بتوانند محوطه ازبکی، جاده چالوس، کاخ سلیمانیه را از نزدیک ببینند. آن روز دور نیست اگر دید مسئولان به صنعت گردشگری متعادل شود و سنگ اندازی‌ها به پایان برسد …

گزارش از المیرا دادمهر، خبرنگار ایسنا منطقه البرز

چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!چمدان گردشگران برای البرز بسته نمی‌شود!