اخبار گردشگری

توسعه موزه‌ها با هدف رشد فرهنگ، اولویت دارد

به گزارش ایرنا، سید احمد محیط طباطبایی روز شنبه در حاشیه گشایش موزه فرهنگ فارس در شیراز به ایرنا گفت: کتابخانه‌های ملی و سازمان‌ اسناد به تعریف شورای بین‌المللی موزه‌ها به‌گونه‌ای موزه‌اند زیرا از بخشی از میراث فرهنگی، ادبی و هنری حفاظت می‌کنند و گشایش این موزه به ‌معنای افتتاح موزه در موزه است.
وی با بیان اینکه این موزه ازلحاظ استاندارد موزه‌ای ایران از بهترین امکانات برخوردار است افزود:در این موزه آثاری از دوران قرن نهم تا دوران قاجار که دوران شکوفایی و رونق کتاب‌آرایی است و نگاهی به هنرمندان خطه فارس نیز در آن لحاظ شده است.
رئیس ایکوم ایران همچنین بیان داشت: ایران به ‌لحاظ کمیت و تنوع طی سال‌های گذشته گام‌های مثبتی را در حوزه توسعه موزه‌ها برداشته است.
محیط طباطبایی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۴ موزه خصوصی در ایران افتتاح شده است، اضافه کرد:توسعه موزه‌ها توسط بخش خصوصی باوجود برخوردار نبودن از کیفیت‌های فنی و مادی موزه‌های دولتی شایان توجه نیست اما به لحاظ توسعه مدنی و حضور مردم ارزش والایی دارد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز درباره موزه فرهنگ فارس گفت: بیشتر آثار به نمایش درآمده در این موزه بیشتر مربوط به دوره صفویه، زندیه و قاجاریه است برای نمونه اثری از ملاصدرا به خط خود او و آثاری از خاندان وصال شیرازی و حجاب شیرازی نگاهداری می‌شود.
کوروش کمالی سروستانی افزود: آثار گردآوری شده در این موزه طی سال‌ها خریداری شده و در گنجینه کتابخانه ملی نگاهداری می‌شد که تصمیم بر نمایش آن‌ها در محیط موزه‌ای گرفته شد.
وی با بیان اینکه استانداردهای این موزه با شاخصه‌های ایکوم منطبق است، بیان داشت: تاکنون چنین مجموعه‌ای بعد از انقلاب راه‌اندازی نشده است و الگوی بسیار خوبی برای توسعه موزه‌های کوچک شهری شیراز به شمار می‌رود.
این رویداد در روز نخست اردیبهشت‌ در حاشیه مراسم بزرگداشت سعدی با حضور فرهنگوران گشایش یافت.
موزه فرهنگ فارس واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، همه ‌روزه در ساعات اداری برای بازدید مردم آزاد و رایگان است.
۷۳۷۵ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه فرهنگ


آثار تاریخی


فارس