اخبار گردشگری

ساماندهی مسجد بلاغی قزوین آغاز شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی افزود: این اقدام در راستای حفاظت و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی انجام شده است.
وی یادآور شد: مسجد بلاغی قزوین یکی از مساجد مهم مربوط به دوره صفوی است که پس از آتش سوزی گسترده و فرو ریختن طاق و تویزه های آن در دوره پهلوی اول باز سازی شده است.
این مسئول گفت: این مسجد که در محله تاریخی بلاغی (پنبه ریسه) یکی از کهن‌ترین محلات شهر قزوین واقع شده به عنوان کانون فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی محله شناخته می شود.
حضرتی در خصوص روند مرمت و بازسازی مسجد بلاغی پس از مرمت شبستان اصلی مسجد در سال ۹۴،اظهار کرد: در این پروژه مرمتی بدنه سازی حیاط جنوبی مسجد شامل لایه برداری سیمانی به صورت چند لایه، برداشت دیوار فرسوده، تهیه و اجرای دیوار سنگی طبق الگو با سنگ لاشه، تهیه و اجرای دیوار آجری، تهیه و اجرای آجر درپوش، تخلیه بندهای فرسوده، تهیه و اجرای بندکشی مطابق الگو، تهیه و اجرای بندکشی گچی و حمل خاک و نخاله به بیرون از کارگاه مرمت به بیرون و در حال اجرا است.
این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: طی سالهای گذشته نیز اقدام های مرمتی شامل ساماندهی جداره بیرونی، نمای داخلی و ساماندهی سقاخانه مسجد با حفظ الگوی اولیه با مشارکت هیات امنای این مسجد صورت گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: محله بلاغی علاوه بر آثار تاریخی، انسان‎های بزرگی را در خود پرورش داده و در شکل‌ گیری شهر قزوین نقش مهمی داشته است که امیدواریم با ساماندهی و مرمت آثار تاریخی به جای مانده در این مجموعه بتوانیم گام موثری در حفاظت و نگهداری از این محله کهن برداریم.
استان قزوین دارای یک هزار و ۳۴۶ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
۳۰۱۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


مسجد بلاغی