اخبار گردشگری

حفاظت از میراث فرهنگی نیازمند دانش روز است

مرتضی آبدار روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با بیان اینکه حفظ و صیانت از اماکن و محوطه‌های تاریخی رسالت شاخص و مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: میراث فرهنگی استان جهت صیانت از مواریث فاخر و آمادگی هر چه بیشتر برای میزبانی از گردشگران، طرح های بهسازی و عملیات مرمتی را مورد توجه ویژه خود قرار داده است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حفاظت بافت های تاریخی شهری در کنار بازسازی تک بناها گفت: در سال های گذشته صیانت از میراث فرهنگی بیشتر منحصر به تک بناهای تاریخی بود و این در حالی است که برای حفظ هویت تاریخی شهرها، حفاظت از بافت تاریخی اهمیت بیشتری دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت فعالیت انجمن های میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی، خاطرنشان کرد: با رونق و توسعه فعالیت انجمن های میراث فرهنگی و شبکه های مبتنی بر مردم و همچنین همکاری دانشگاهیان به ویژه استادان و دانشجویان رشته های معماری و مرمت می توان از بناهای تاریخی زیادی حفاظت کرد.
آبدار با اشاره به آثار مثبت تعامل معاونت میراث فرهنگی استان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در پیشبرد اهداف، حفظ و احیا مناطق تاریخی چون ارک علیشاه و ربع رشیدی، گفت: معاونت میراث فرهنگی با ارائه برنامه های راهبردی و تعامل با دانشگاه هنر اسلامی، مناطق مهم و باارزشی چون ربع رشیدی و ارک علیشاه را ساماندهی کرده و به نتایج ارزشمندی نیز دست یافته ایم .
آذربایجان شرقی با بیش از ۵۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از یکهزار و ۸۰۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است، در زمره استان های نخست کشور از نظر جاذبه های گردشگری جای دارد.
تنها در کلان شهر تبریز بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که تعداد بسیار کمی از آنها تاکنون شناسایی، ثبت و مرمت شده است.
۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


حفاظت


دانش روز