اخبار گردشگری

شهرهای تاریخی با روش های جدید مستندنگاری می شوند

یک کارشناس میراث فرهنگی همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اعلام کرد: به منظور تسهیل، تسریع و بالا بردن دقت در اجرای امور و شهرهای تاریخی با روش های جدید مستندنگاری می شوند.

یک نشست تخصصی به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با عنوان «تصویری ماندگار برای آینده مستندنگاری شهرهای تاریخی با روش های جدید» توسط پژوهشکده بناها و بافت های فرهنگی تاریخی برگزار شد.

مهدی برومند در این نشست تاکید کرد: محصولاتی که در روش های جدید فتوگرامرتیک (نقشه برداری آثار تاریخی به روش فتوگرامتری) وجود دارد فقط محدود به نقشه های خطی مسطحاتی (پلانیمتری) یا توپوگرافی (عارضه نگاری) نمی شود بلکه این روش ها در کنار نرم افزارهای جدید باعث خلق تصاویری بسیار دقیق شده است.

وی در ادامه به توضیح چگونگی به کارگیری از تجهیزات جدید و پهپادها در مستندگاری شهرها و اماکن پرداخت و گفت: ما می خواهیم روش مستندنگاری هوایی را فراتر از نقشه های توپوگرافی برده و وارد دنیای سه بعدی شویم، دنیایی که امروز ابزارهای ساده ای برای آن وجود دارد و با یک دوره آموزشی سه روزه می توان به آنها آشنا شد.

او با اشاره به امکان تلفیق تصاویر و نقشه های خطی گفت: امروز دیگر نقشه ها به خط محدود نمی شود و ترسیم، کار وقت گیر اپراتوری است که با حذف آن می توان در زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد.

برومند با اشاره به این که در پهپادها میزان پوشش ها نسبت به عکس های هوایی بیشتر در نظر گرفته می شود، گفت: محصولاتی که در روش های جدید فتوگرامرتیک وجود دارد فقط محدود به نقشه های خطی مسطحاتی یا توپوگرافی نمی شود.

او گفت: امروزه در عکسبرداری هوایی میزان پوشش را افزایش می دهیم تا از هر عارضه تعداد زیادی عکس از مناظر مختلف داشته باشیم و همین امر باعث شده بتوانیم با دقت کمتر از ۵ سانتیمتر کار کنیم.

۱۸ آوریل برابر با ۲۹ فروردین روز جهانی حفظ بناها و محوطه های تاریخی نامگذاری شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.