اخبار گردشگری

سرود کاخ گلستان ثبت ملی می شود

مسعود نصرتی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: کاخ گلستان در دوره قاجار، در بخش شنیداری همواره یکی از پایلوت های مطالعات موسیقی ایرانی بوده است.
وی افزود: یکی از این قطعات موسیقی دوره قاجار، قطعه سرودی است که شخصی به نام «موژان» آهنگساز فرانسوی آن را ساخته است.
نصرتی گفت: پیشنهاد ما این بوده که این سرود با نام سرود کاخ گلستان ثبت شود چون در اینجا ساخته شده و متعلق به این بنای تاریخی است.
وی اضافه کرد: این اثر هنری، یکی از زیباترین سرودهایی است که در ۱۴۰ سال پیش ایران ساخته شده است.
نصرتی تاکید کرد: این سرود تاکنون رونمایی نشده بود و علاوه بر رونمایی از این اثر موسیقایی، در حال تشکیل پرونده برای طی مراحل ثبت هستیم و امیدواریم به زودی این اتفاق رقم بخورد.
مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان پیش تر به خبرنگار ایرنا گفته بود: این مجموعه علاوه بر کالبد بی نظیرش، در داخل موزه ها حدود ۸۲ هزار شیء در معرض نمایش دارد و موجودی مخازن آن در بخش اشیا و چه آثار فیلم و موسیقی از نظر تعداد چندین برابر است که هنوز همه این آثار به نمایش در نیامده است.
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت سران زندیه و سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)، سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه می رسد.
کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ هجری خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «پنوم پن» پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاخ گلستان


ثبت ملی بناها