اخبار گردشگری

نقاشی پیکره های شاهزادگان قاجار باغ فین کاشان مرمت شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری کاشان، محسن جاوری چهارشنبه گفت: مرمت صورت گرفته شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و موزون سازی رنگی چهار پیکره شاهزادگان قاجار در مجموعه تاریخی باغ فین است.
وی افزود: نقاشی های کوشک قاجار باغ فین مجموعه ای از تزئینات دیوارنگاری بی مانند شامل نقش های تزئینی و تصویری است که تصویرها الهام گرفته از داستان های خمسه نظامی، داستانهای عامیانه و نخجیرگاه شاهزادگان قاجار می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: مرمت نقش های پیکره فتحعلی شاه در حال شکار از جمله اقدام های صورت گرفته که برای تصویرگری آنها از سه شیوه آبرنگ، تمیرا و طلاچسبانی بهره گیری شده است.
او اضافه کرد: این نقاشی های نوعی پیکره نگاره زیبا و نفیس از مکتب زند و قاجار هستند که تا کنون سالم ماندند و برای مرمت آنها در مدت ۲ ماه ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی هزینه شد.
مجموعه تاریخی فین با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع سال ۱۳۱۴ در فهرست اثرهای ملی و در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
این اثر تاریخی شامل اتاق شاه نشین، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، بنای خلوت کریم خانی، موزه و ۲ باب گرمابه کوچک و سلطنتی می باشد.
پیشینه باغ فین در مجاورت چشمه سلیمانیه به دوره صفویه بازمی گردد اما قتل میرزا تقی خان فراهانی (ملقب به امیرکبیر) صدراعظم دوران ناصرالدین شاه قاجار، سبب شهرت بیشتر این بنای تاریخی واقع در جنوب کاشان شد.
کاشان با برخورداری از افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش (که تا کنون ۳۲۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده) در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثرهای تاریخی


باغ فین


کاشان