اخبار گردشگری

طرح ایمن سازی کاخ سرهنگ آباد اردستان تهیه شد

محمدرضا صدوقی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کارشناسان فنی میراث فرهنگی اصفهان در پی حادثه آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد، با حضور در این بنا طرح ایمن سازی و مرمتی تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورای فنی میراث فرهنگی ارائه کردند.
وی افزود: این طرح پیش بینی می شود در نیمه نخست اردیبهشت ماه سال جاری مصوب و عملیات ایمن سازی در نیمه دوم همان ماه آغاز شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان عنوان کرد: برای مرمت و ایمن سازی این کاخ مبلغ ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده که با مشخص شدن پیمانکار واجد شرایط، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
او اضافه کرد: با توجه به نظریه کارشناس رسمی دادگستری در امور آتش نشانی، حادثه آتش سوزی در بنای معروف به چهلستون اردستان عمدی و به قصد تخریب بوده که بیش از ۵۰ میلیارد ریال نیز خسارت به این اثر تاریخی ارزشمند وارد کرده است.
صدوقی در مورد وضعیت بیمه کاخ سرهنگ آباد اردستان نیز گفت: همه بناهای تاریخی شاخص استان اصفهان بیمه هستند و در این شهرستان نیز مسجد جامع و قنات ۲ طبقه اردستان، موزه مردم شناسی، مسجد جامع زواره و کاخ سرهنگ آباد زیر پوشش بیمه قرار دارند.
وی ادامه داد: به دلیل تشخیص عمدی بودن حادثه آتش سوزی در کاخ، این بنای تاریخی مشمول پرداخت خسارت از سوی بیمه نمی شود و از این رو نیز موضوع در مرجع قضایی در دست پیگیری می باشد.
به گزارش ایرنا، اثر تاریخی شماره ۱۲۷۸ سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح روز سه شنبه (چهاردهم فروردین سال جاری) دچار آتش سوزی شد و بخش زیادی از سازه های چوبی این اثر ملی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.
پس از چند ساعت از آغاز آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار شعله های آتش اقدام کردند.
مرحله نخست عملیات مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی در روستای سرهنگ آباد، اسفندماه ۱۳۹۶ با اعتبار دولتی افزون بر پنج میلیارد ریال انجام و به مالک تحویل داده شده بود.
نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز می باشد، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ باز می گردد اما نزدیک به یک سده پس از ساخت در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شد.
باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ توسط ‘مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری’ مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.
این شهرستان با برخورداری از یک اثر جهانی، ۶۷ اثر تاریخی ملی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثرهای تاریخی


کاخ سرهنگ آباد


اردستان