اخبار گردشگری

تبریز میزبان کنفرانس بین المللی «سیاو ایکوموس»

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از میزبانی تبریز برای برگزاری کنفرانس بین المللی «سیاو ایکوموس» برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی این استان گفت: کمیته بین المللی معماری بومی (ایکوموس/سیاو) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کنفرانس ۲۰۱۸ با موضوع ”میراث فرهنگی و توسعه پایدار“ را از تاریخ ۹ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۷، در شهر تبریز برگزار می کنند.

هدف ایکوموس تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی افزایی از میزان گستردگی و آسیب پذیری میراث فرهنگی و همچنین تلاش برای حفاظت و ارتقای میراث فرهنگی است.

آبدار با اشاره به عنوان بین المللی کهن شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ ”پایتخت گردشگری جهان اسلام“ عنایت به میراث فرهنگی و تاریخی اصیل تبریز را دلیل اصلی انتخاب از سوی کمیته بین المللی معماری بومی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانست و گفت: تبریز شهری است که از غنای میراث فرهنگی و تاریخی اصیلی برخوردار است و به سبب اهمیت میراث کهن این شهر، شاهد برگزاری کنفرانس بین المللی برای نخستین بار در کشور و شهر تبریز خواهیم بود.

او در ادامه به محورهای اصلی و فرعی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: محور اصلی کنفرانس تحت عنوان ”میراث فرهنگی و توسعه پایدار“ است و محورهای فرعی آن ۱- حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت کننده توسعه پایدار، ۲- میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه، ۳- میراث بومی و پایداری، ۴- موردهای مطالعاتی عنوان شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی سیاو، اردوی ورنادوک، با موضوع مستندنگاری بازار تبریز برگزار می شود که متعاقب آن نمایشگاهی برای طرح های نهایی تهیه شده ازسوی شرکت کنندگان در این اردو، برگزار خواهد شد.

او در خصوص برنامه های درنظر گرفته شده پس از برگزاری این کنفرانس نیز گفت: پس از برگزاری این کنفرانس، مورخ ۱۲ و ۱۳ مهر ۹۷، بازدیدهایی از محوطه های میراث فرهنگی داخل و خارج از تبریز، به عمل خواهد رسید.

آبدار در پایان به حضور مسئولان ارشد کمیته برگزاری کنفرانس بین المللی سیاو، در مهر ۹۷ در تبریز، اشاره کرد و گفت: در روزهای برگزاری این کنفرانس محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گیزله ژاکلین رئیس سیاو ایکوموس، حُسام مهدی نماینده و عضو کمیته فنی سیاو و علی ملک عباسی مسئول کمیته اجرایی حضور خواهند داشت.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.