اخبار گردشگری

حمام خان

از جاذبه های تاریخی شهرکرد حمام خان است که این حمام در جنوب‏ غربی مسجد جامع شهرکرد همزمان با بنای‏ مسجد در سال ۱۲۷۰ هـ ق توسط حاج محمد رضا خان ساخته‏ شده است این حمام از بناهای آجری بسیار مستحکم و زیبائی‏ است که با ساختمان مسجد،مجموعه ارزشمندی را تشکیل‏ می‏دهد که هرچهار طرف آنها آزاد و دارای معبری وسیع است. در حال حاضر علیرغم دخل و تصرفات زیاد،همچنان به کار خود ادامه می‏دهد.در کنار این بنا گرمابه کوچک زنانه با حوض و منبع‏ و چاه قرار داشته که در دوره اخیر،خراب و به فروشگاهی تبدیل‏ شده است.

حمام خان چالشتر شهرکرداین حمام در ضلع جنوبی منزل ستوده و ضلع شمالی منزل معروف به قلعه خدارحم خان قرار گرفته است. این حمام مزین به کاشی های آبی فیروزه ای و سفید سربی است. این حمام در گذشته از طریق راهرویی مسقف مورد استفاده ساکنین هر دو منزل بوده است.

قدمت این حمام حدود یک قرن است. این حمام مانند بسیاری از حمام های قدیمی به دو بخش اصلی تقسیم می شود. “سربینه” یا “جامه کن” و”گرمخانه” که مشتمل بر قسمت های عمومی و خصوصی ،خزینه آب گرم و سرد و نمازخانه و … می باشد.این دو بخش توسط یک راهرو به هم وصل می شوند.فاصله دو قسمت به اندازه ای است که دمای خاص هر بخش حفظ می شود.

همچنین امکان دید مستقیم از یک بخش به بخش دیگر غیرممکن است. آنچه در طراحی این حمام مورد توجه است چگونگی انتقال آب گرم و نحوه گرم کردن این حمام می باشد،بطوریکه فضای زیرین خزینه و مجموعه ی گرمخانه خالی است.این مسئله باعث می شود که علاوه برگرم شدن حمام ،گرمای اضافی از طریق تونل ها و راهروهای زیرزمینی به سایر نقاط گرمخانه منتقل شود.
حمام خان

حمام خان

حمام خان

حمام خان

حمام خان

حمام خان

حمام خانحمام خان