اخبار گردشگری

نوری مالکی: سفرهای زیارتی روابط کهن ایران و عراق را احیا کرد

به گزارش ایرنا، نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق پس از دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی، درگفتگو با خبرنگاران گفت ایران و عراق دارای فرهنگ مشترک با ریشه های کهن تاریخی هستند.
وی گفت این فرهنگ پدیده جدیی نیست بلکه سابقه دیرینه دارد.
وی تاکید کرد: این فرهنگ مشترک به علت وجود رژیم های شاه در ایران و حزب بعث در عراق سرکوب شده بود اما امروز ما شاهد فضای جدیدی از گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و مردمی هستیم.
نوری مالکی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می کنند و دو میلیون عراقی به ایران سفر می کنند گفت: این سفر و زیارت ها باعث زنده کردن روابط فرهنگی میان دو کشور شده است.
نخست وزیر سابق عراق، دیدار وزیر ارشاد کشورمان از عراق را مایه رشد حداکثری روابط فرهنگی فیما بین دانست.
وی افزود: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت های زیادی در زمینه های، فرهنگی، هنری و علوم مختلف دست یافته است و ما نیاز مبرم به استفاده از تجربه های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ها داریم.
مالکی با اشاره به شرایط کنونی عراق گفت: هم اکنون در عراق فضای آزادی وجود دارد و پیشرفت هایی در این زمینه این تجربه جدید داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: عراق کشوری دارای فرهنگ دیرینه است اما درگیر شدن طولانی مدت با آفت تروریسم و اعمال خرابکارانه، باعث شده تا به مسائل فرهنگی رسیدگی چندانی نشود.
وی گفت: ما امروز شاهد بازگشت زندگی دوباره به فرهنگ عراق هستیم و تلاش می کنیم تا از فرهنگ پیشرفته و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه استفاده کنیم.
مالکی در جریان دیدار امروز با صالحی همچنین گفته بود امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است و به یمن وجود آن ما شاهد همکاری های خوب و مشترک در زمینه های مختلف فرهنگی هستیم.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه در سفری چهار روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد.
صالحی را در این سفر چندتن از معاونان وی همراهی می کنند.
دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع)، از جمله برنامه های صالحی در نخستین روز از سفرش به این کشور بود.
نشست دو هیات فرهنگی ایران و عراق و بررسی زمینه های کنونی و جدید همکاری های فرهنگی، بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق، دیدار با رییس شبکه العراقیه و دیدارهای جداگانه با همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز بود.
صالحی در راستای اعلام برنامه و رویکردهای خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، نخستین سفر خارجی خود را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عراق رقم زد.
خاورم**۳۸۰**

انتهای پیام /*


سیاسی


ایران عراق


سفر صالحی


همکاری فرهنگی