اخبار گردشگری

مهمترین جشنواره های جیپور هند

جیپور، شهری که به جزء فرهنگ پر جنب و جوش و قصر و قلعه‌های تاریخی، دارای جشنواره‌های مشهوری نیز هست. مردم هند در طول سال، همیشه از این جشنواره‌های هیجان‌انگیز و جذاب، لذت می‌برند. مسافران نیز اگر خوش شانس باشند و زمان سفرشان به جیپور با این جشنواره‌های مصادف باشد، می‌توانند در آن شرکت کرده و در این لذت سهیم شوند.


جشنواره های جیپور

جشنواره Gangaur

جشنواره‌ای مهم و رنگارنگ که مردم راجستان، برخی مناطق گجرات و مادهیا نیز مشتاقانه به استقبال آن می‌روند. این جشن به منظور عبادت و ادای احترام به خدای هندیان یعنی شیوا برگزار می‌شود. زنان متاهل در این جشن برای داشتن زندگی آرام، رفاه و سلامتی همسراشان و دختران برای یافتن شریک زندگی مناسب، دعا می‌کنند. این جشنواره بین ماه‌های مارس و آوریل برگزار می‌شود.


جشنواره های جیپور

جشنواره Teej

یکی دیگر از جشنواره‌های شاد و مهم در جیپور است. در این روز، زنان و دختران لباس‌های جدید می‌پوشند، جواهرات قیمتی به خود می‌آویزند و دست و پای خود را با حنا تزئین می‌کنند. به صورت گروهی در معابد جمع شده و برای همسر یا همسر آینده خود دعا می‌کنند. آواز‌های سنتی می‌خوانند و به رقص و شادی مشغول می‌شوند. این مراسم از نکات برجسته‌ی این جشنواره است.


جشنواره های جیپور

جشنواره بادبادک‌ها

در ۱۴ ژانویه، جشنواره ماکار ساکرانتی (Makar Sakranti) در سراسر هند برگزار می‌شود. ماکار ساکرانتی به نشانه انتقال خورشید به ماکار راشی (برج جدی) در راه آسمانی است. با توجه به طالع بینی هندی، سفر شمالی خورشید در این روز آغاز می‌شود. مردم در این روز در رودخانه گنگ غسل می‌دهند سپس به کمک افراد فقیر می‌روند. علاوه بر این مراسم، آسمان جیپور پر از بادبادک‌های کوچک و بزرگ و رنگارنگ می‌شود. در این روز مسابقه نیز برگزار می‌شود که از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند.


جشنواره های جیپور

جشنواره فیل‌ها

جشنواره‌ای که به صورت سالانه در شهر صورتی جیپور برگزار می‌شود. این رویداد بی‌نظیر در روز ماه کامل، ماه فوریه-مارس برگزار می‌شود. این جشن دقیقا قبل از جشنواره رنگارنگ هولی انجام می‌شود. فراموش نکنید که فیل‌ها همیشه قسمت مهم و تاثیرگذاری در جامعه‌ی هند بوده‌اند.

مترجم: سحر مردانه
منبع: www.jaipur.org.uk