اخبار گردشگری

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور در دامنه غربی قله گندم چال در شمال غرب تهران و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی است که دارای طبیعت منحصربه‌فرد و دارای مناطق دیدنی همچون قله‌ها و دره‌های سرسبز و پیچ‌درپیچ و باغ‌های زیبا را است. یکی از شاخص‌های منحصربه‌فرد آن آبشار خور است.

شهرک خور از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ با پیشینه بالای ۲۰۰۰ سال است که در ناحیه سردسیری کوهستان‌های شمال باختر شهر هشتگرد واقع و با رشد جمعیت و توسعه، این روستا تبدیل به شهرک شده است.
روستای «خور» در نزدیکی شهر هشتگرد قرار دارد و علاوه بر طبیعت زیبا، دارای پیشینه تاریخی هم هست.

از دیدنی های این روستا و منطقه اطراف آن می توان به امامزاده سلیمان (ع)، تپه ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و از همه مهم تر، چنار ۸۰۰ ساله اش اشاره کرد.

در ناحیه «زرچه گانی» که به چنارتپه مشهور است، درختان کهنسال و بزرگی از گونه چنار دیده می شود که بسیار زیبا و دیدنی است. در نزدیکی محوطه مسجد جامع نیز چناری ۸۰۰ ساله وجود دارد که به عنوان سندی زنده، از تاریخی بودن منطقه حکایت می کند. بنا به بررسی های انجام شده، یکی از برج های این قلعه تا سال ۱۳۴۰ نیز پابرجا بوده که متاسفانه امروزه بخشی کوچک از آن باقی مانده است.

فاصله تهران تا روستای خور، فاصله مناسبی برای یک گشت و گذار چند ساعته و فرح بخش است. فقط کافی است تا کرج رانندگی کنید. سپس به سمت جاده چالوس بپیچیده و در ۱۷ کیلومتری شهر کرج از جاده انحرافی خور به طول ۵ کیلومتر، به این روستای خوش آب و هوا برسید.

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغ

روستای خور ساوجبلاغروستای خور ساوجبلاغ