اخبار گردشگری

لاشه یک قلاده پلنگ در شیروان پیدا شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: لاشه یک قلاده پلنگ که بزرگترین گربه سان ایران است، در حوالی روستای زو شهرستان شیروان توسط دوستداران محیط زیست و اهالی روستا پیدا شد.

سیداصغر مطهری اظهار کرد: در بررسی های اولیه در محل، آثار هیچ گونه گلوله یا بریدگی مشاهده نشده است و علت مرگ این گونه جانوری نیاز به بررسی بیشتر دارد.

بخش هایی از لاشه این پلنگ سالم و بخش های دیگر هم توسط پرندگان و سایر حیوانات خورده شده است. ماموران، لاشه این گونه ارزشمند را که در یک دره پیدا شده است، برای بررسی بیشتر کارشناسان و دامپزشکی به اداره محیط زیست شیروان منتقل کردند.

روستای زو در جنوب منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی شهرستان شیروان واقع شده است.

پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ‘آی یو سی ان’ قرار دارد. طول بدن پلنگ های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی متر می رسد و طول دم آن ها ۱۱۰ سانتی متر است. وزن این پلنگ بعضا تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی متر هم می رسد.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.