اخبار گردشگری

موزه عکاسخانه

موزه عکسخانه ایران که در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار تهران واقع شده ‌است، بدست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با کوشش بهمن جلالی ساخته شده ‌است و اولین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه می‌باشد که برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است. این موزه در اردیبهشت ماه ۱۳۷۴ در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع تأسیس گردید. موزه عکسخانه شهر شامل نمایشگاه شماره ۱، نمایشگاه شماره ۲، کتابخانه تخصصی عکاسی و لابراتوار می باشد.
موزه عکسخانه شهر بخشی از همایشگاه جهانی تاریخ عکاسی است و متعلق به تمام ایرانیانی است که میراث فرهنگی خود را پاس می دارند و به عکاسی و تاریخ پرسرگذشت عکاسی در ایران علاقمند هستند . این موزه با هدف گردآوری، حفاظت و نگهداری، آموزش و پژوهش تخصصصی عکاسی و تاریخ عکاسی فعالیت می کند، هرچند در طبقه بندی موزه ای تخصصی بودن موزه مطرح می باشد لیکن از ابعاد تاریخی، علمی، هنری، مردم شناسی، کاربردی و ارزشی قابل بررسی می باشد
از آنجا که “عکسخانه” عنوانی بوده است برای عکاسی‌های قدیم، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن “موزه عکسخانه شهر” انتخاب شده است. این موزه دائمی دارای بخش‌های مختلفی است که به اقتضای شرایط فضایی موجود برای فعالیت‌های عکسخانه در نظر گرفته شده است.
یکی از بخش‌های این موزه دو نمایشگاه برای نمایش آثار مختلف در زمینه عکس و فیلم می‌باشد. در نمایشگاه شماره یک دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال ۱۹۰۰ میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. این فضای نمایشگاهی محل برپایی نمایشگاه‌های موقت یا دوره‌ای موزه از جمله نمایشگاه‌های عکس از عکاسان معاصر و مجموعه‌داران خصوصی و همچنین نمایش عکس‌های قدیمی از آرشیو موزه می‌باشد. در نمایشگاه شماره دو دوربین‌های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ میلادی به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر این پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری نیز به چشم می‌خورد. همچنین یک نمونه استودیوی قدیمی نیز به زیبایی این گالری افزوده است.

موزه عکاسخانهموزه عکاسخانه