اخبار گردشگری

شش خانه تاریخی در خوزستان مرمت می‎شوند

با تخصیص ۲۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی، شش خانه تاریخی خوزستان در سال ۹۷ مرمت خواهند شد.

با تلاش اداره‎کل میراث فرهنگی استان خوزستان، ۲۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تأمین شده است. 

این اعتبار از محل اعتبارات ملی از طرح مشارکت در تعمیر و مرمت ابنیه تاریخی در اختیار بخش غیردولتی در نظر گرفته شده است، همچنین موافقت‎نامه‎هایی نیز در این خصوص مبادله شده و در حال طی مراحل انعقاد قرارداد و شروع عملیات اجرایی است.

با تخصیص این اعتبار، خانه بهبهانی رامهرمز با قدمت دوره قاجار و شماره ثبت ۳۷۷۱، خانه جزایری شوشتر با قدمت دوره قاجار و در شرف ثبت در فهرست آثار ملی، خانه قصاب (حاج‎عبدالله قصاب‎نژاد) شوشتر با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت ۲۹۱۵۷، خانه دارابی (عباس پرور) دزفول با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت ۷۸۹۰، خانه بهرام‎وند (سلطان پایه زراعت) دزفول با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت ۷۹۲۰ و خانه جوکار دزفول با قدمت دوره پهلوی به شماره ثبت ۷۵۸۰ مورد مرمت اضطراری قرار خواهند گرفت.

درخور ذکر است خانه‎های مشارکتی به آن دسته از ابنیه تاریخی گفته می‎شود که دارای ویژگی خاص معماری هستند و مالکیت آن‎ها در اختیار مردم می‎باشد. باتوجه به این‎که تعدادی از ابنیه تاریخیِ ثبت‎شده در فهرست آثار ملی، دارای مالکیت خصوصی می‎باشند و عمده مالکان تمایلی برای حفظ و نگهداری و یا توان مالی برای آن ندارند، ترتیبی اتخاذ شده تا در راستای حفاظت از آثار تاریخی، با طرحی با عنوان مشارکت در مرمت، از مالکان حمایت شود.

این طرح با انعقاد تفاهم‎نامه یک ساله بین مالک اثر تاریخی و اداره‎کل میراث فرهنگی، آغاز می‎شود و در نهایت با تأمین اعتبار لازم، مرمت اثر تاریخی انجام می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.