اخبار گردشگری

مجسمه های عاجی در سعدآباد حفاظت و مرمت شدند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، این دو مجسمه به ارتفاع ۶۰ سانتیمتر، از اشیای مخزن موزه ملت هستند که در نوروز امسال، فرآیند حفاظت و مرمت آنها انجام شده و به پایان رسید.
بخش زیادی از آسیب های وارده بر این دو اثر تاریخی، مربوط به تنشهای حاصل از تغییرات نامتعارف دما و خصوصاً رطوبت است که منجر به شوکهای فیریکی ساختاری و ترکهای طولی و در بخش نقشهای دوایری، ترک های عرضی شده و در نهایت شکستگی حاصل از حرکت تسریعی ترکها باعث از هم گسستگی کامل اتصالی بوده است.
دوده و چرکی حاصل از آلاینده ها و هواسازها و آثار لکهای حاصل از برچسب های نادرست که در گذشته استفاده شده، کمبود در بخشهای شکسته و فواصل بین ترکها و تغییر فرم از دیگر آسیب های این دو اثر است.
مطالعات و عملیات حفاظت و مرمت انجام شده بر این دو شئ توسط واحد حفاظت و مرمت و تزیینات وابسته به معماری سعدآباد انجام شده که شامل مطالعات فن شناسی، ریخت شناسی میکروسکوپی، مطالعات آسیب شناسی میکروسکوپی، پاکسازی وجرم زدایی تر، برداشتن برچسبهای نادرست و پاکسازی لکهای حاصل از آن، وصالی، اجرای بست ساپورت کنترل ترکها، بازسازی بخش کمبود همراه با تدابیر امور حفاظت پیشگیرانه در نگهداری در محیط مخزنی جهت ممانعت از شروع آسیب مجدد است.
مطالعات FTIR بر روی این آثار با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار و تزیینات وابسته به معماری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.
فراهنگ **۱۰۸۵**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


مجسمه


مرمت


سعدآباد