اخبار گردشگری

رونق گردشگری در سلسله نیازمند حمایت از بخش خصوصی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا با جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب و داشتن ۶ رودخانه دائمی و فصلی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی زیبایی است.
از مهمترین جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان سلسله که امسال در ایام نوروز گردشگران بسیاری از آن ها بازدید داشتند می توان به سراب کهمان، منطقه نمونه گردشگری کاکارضا، سراب هنام و سراب زز اشاره کرد.
در عین حال برغم بازدید زیاد هر ساله گردشگران از این جاذبه های طبیعی و بی نظیر شهرستان صورت می گیرد اما هنوز زیرساخت های رفاهی در این مناطق وجود ندارد و اغلب گردشگران از نبود امکانات رفاهی و آسایشی در مناطق گردشگری آن گلایه دارند در صورتی که توجه و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری می تواند نقش مهمی در افزایش درآمدی پایدار و کاهش نرخ بیکاری شهرستان داشته باشد.

** نبود امکانات رفاهی مهمترین مشکل گردشگران است
یک گردشگر اهوازی که سراب هنام را برای یک روز تفرج و خوشگذرانی در دامان طبیعت این شهرستان برگزیده بود به خبرنگار ایرنا، گفت: شهرستان سلسله دارای طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی پاک و بی نظیر است و این عوامل از جمله فاکتورهای بسیار مهم برای هر گردشگری است.
هومن سالمی افزود: چشم اندازهای طبیعی شهرستان سلسله آدمی را به حیرت وا می دارد چرا که تا چشم کار می کند مقابل چشمان تماشاگر پهن دشت های وسیع و سرسبز و درختان سر به فلک کشیده ای خودنمایی می کنند که به روح انسان آرامش و نشاط می بخشند.
این شهروند اهوازی با انتقاد از نبود امکانات رفاهی در اغلب مناطق گردشگری لرستان، خاطرنشان کرد: در این چند روزی که مهمان لرستانی ها بودیم و به اغلب مناطق گردشگری آن از جمله آبشار نوژیان، آبشار بیشه، پارک جنگلی بلوران و سراب های کهمان و هنام سفر کردیم، نبود امکانات و زیرساخت های رفاهی یکی از مشکلات بسیار مهمی بود که اغلب گردشگران این مناطق با آن مواجه بودند.
سالمی با تاکید بر اینکه در کنار زیبایی هایی طبیعی وجود امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، رستوران ها و سفره خانه ها و آلاچیق هایی برای آسایش خانواده های گردش کنندگان بسیار ضروری است، عنوان کرد: متاسفانه در اغلب مناطق گردشگری یا سرویس های بهداشتی اصلا وجود ندارد یا حتی اگر به تعداد کم وجود دارد بسیار کثیف و آلوده هستند.
این گردشگر اهوازی با اشاره به اینکه در برخی از شهرها جاذبه های طبیعی وجود دارد که از نظر زیبایی به پای جاذبه های لرستان نمی رسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان لرستان چند سالی است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و آب و هوای مناسب از سوی گردشگران به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می شود ضروری است که مسئولان استان نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و رفاهی مناطق گردشگری آن بیشتر توجه داشته باشند.
یکی دیگر از گردشگرانی که به همراه خانواده خود برای گردش از کرج به سراب زز آمده بودند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مناطق تفریحی و گردشگری شهرستان سلسله بی نظیر هستند، افزود: این سراب جاذبه ای بی نظیر است اما وقتی مراجعه کنندگان از ابتدایی ترین امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، پارکینگ و استراحتگاه ویژه گردشگران بهره مند نیستند در مراجعات بعدی قطعا این منطقه را برای تفریح برنمی گزینند و همین امر باعث می شود که این سراب بی نظیر و بکر همچنان ناشناخته بماند و مردم آن نیز نتوانند از این جاذبه طبیعی کسب درآمد کنند.
کامران نجفی افزود: از مسئولان انتظار می رود با توجه به گردشگر پذیر بودن روستا نسبت به احداث استراحتگاه و آلاچیق و ایجاد سرویس های بهداشتی برای رفاه حال گردشگران اقدام کنند.

** اجرای طرح بوم گردی نیازمند پای کار بودن مردم است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله نیز در این باره اظهار کرد: این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که در ایام گردشگری پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور هستند.
علی جوانمرد با اشاره به ثبت ۲۱۷ اثر تاریخی شهرستان سلسله در فهرست آثارملی، عنوان کرد: امسال در ایام نوروز حدود ۲۳۱ هزار نفر از جاذبه های تاریخی، تفریحی و توریستی شهرستان دیدن کردند که به تفکیک ۴۶ هزار و ۷۵۴ نفر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، بیش از ۱۵۲ هزار نفر از جاذبه های طبیعی و بیش از ۳۲ هزار نفر نیز از جاذبه های دست ساز شهرستان بازدید داشتند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۹ نفر در مراکز اقامتی شهرستان اسکان یافتند، عنوان کرد: خوشبختانه نسبت به سال گذشته آمار اقامت و بازدید گردشگران از رشد چشمگیری برخوردار بود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله با اشاره به صدور چندین مجوز طرح بوم گردی در منطقه نمونه گردشگری کهمان، خاطرنشان کرد: اگر از طرح بوم گردی مردم و بخش خصوصی استقبال کنند قطعا با گسترش ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاها و مناطق گردشگری شهرستان در آینده نزدیک مردم منطقه از مزایای آن از جمله رونق اقتصادی روستا‌ها، کاهش مهاجرت، رونق صنعت گردشگری و افزایش اشتغال بهره مند خواهند شد و به درآمدی پایدار نیز دست خواهند یافت.
جوانمرد با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی سراب زز به عنوان روستای هدف گردشگری، اظهار کرد: طرح مطالعاتی این سراب انجام شده و امیدواریم که با همکاری مسئولان استانی در سال ۹۷ این جاذبه طبیعی شهرستان سلسله به سرویس های بهداشتی، آلاچیق و سکو برای استراحت گردشگران و نمازخانه تجهیز شود.

** رونق صنعت گردشگری شهرستان سلسله در گرو حمایت بخش خصوصی است
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه این شهرستان علاوه بر ظرفیت کشاورزی، پتانسیل بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری دارد که باید زمینه بهره برداری از این ظرفیت از سوی مسئولان ذیربط فراهم شود، اظهار کرد: رونق صنعت گردشگری در شهرستان سلسله می تواند در کنار کشاورزی محور جدیدی برای فعالیت های اقتصادی مردم این شهرستان باشد.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: افزایش چند برابری میزان گردشگران شهرستان نسبت به سال گذشته بیانگر این واقعیت است که سلسله در مسیر توسعه و رونق گردشگری قرار گرفته و این رونق سال به سال افزایش بیشتری خواهد یافت لذا باید برنامه های مدون و جامعی در این بخش داشت.
فلاح نژاد با اشاره به اینکه متاسفانه به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و رونق این بخش در شهرستان سلسله کمتر توجه شده است، عنوان کرد: نیاز است در این مسیر قدم‌های جدی‌تری برداشته شود و مناطق گردشگر پذیر شهرستان بیشتر معرفی شوند چرا که توسعه گردشگری باعث رونق اقتصادی، کاهش فقر، درآمدزایی و کاهش بیکاری می شود.
وی با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرستان سلسله، افزود: این شهرستان دارای آب و هوای معتدل و طبیعت بی نظیری است که در صورت توجه و توسعه بخش گردشگری، این بخش می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه اجتماعی مردم شهرستان و افزایش اشتغال جوانان داشته باشد.
۷۲۶۵/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


جاذبه های گردشگری


افزایش گردشگران


حمایت بخش خصوصی