اخبار گردشگری

۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا

بسیاری از جشنواره‌های بهاری در شرق آسیا متنوع و هیجان انگیز هستند؛ به طوری که اطلاع از آن‌ها و شرایط برگزاری آن‌ها قطعاً برنامه‌های سفری شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مسافران هوشمند می‌دانند که چه زمانی به چه نقطه‌ای وارد می‌شوند، چگونه می‌توانند از هیجانات موجود در آن لذت ببرند و در نهایت از این که چه جوری همه چیز را آرام کنند مطلع هستند. از سوی دیگر برای لذت بردن از این سرگرمی‌ها، قیمت‌های پرواز‌ها و اقامتگاه‌ها به شکل عجیبی بالا می‌رود و حتی هتل‌ها نیز قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند.

مراسم جشن سال نو تحت عنوان Songkran در تایلند و هفته‌های طلایی در ژاپن کمک شایانی به زیرساخت‌های مسافرتی در این دو کشور کرده‌اند. از سوی دیگر در آسیا بسیاری دیگر از جشنواره‌های بهاری برگزار می‌شود که شامل مراسم گل و گیاه و جشن‌های مختلف برای برگزاری جشن تولد بودا می‌شوند.

توجه داشته باشید که اگرچه جشن سال نو چینی‌ها نیز به عنوان جشنواره بهاری شناخته می‌شود، اما این مراسم هر سال در ماه ژانویه و یا فوریه برگزار می‌شود. به همین دلیل توجه داشته باشید که ماه‌های بهاری و جشن‌های واقعی آن به طور سنتی در ماه مارس آوریل برگزار می‌شود و به پایان می‌رسد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشنواره هولی در کشور هندوستان

جشنواره هولی یا جشنواره رنگ‌های هند یکی از وحشی‌ترین و کثیف‌ترین جشنواره‌های بهاری در آسیاست. مراسم هالی کاملاً کثیف و فراموش نشدنی است؛ به طوری که اگر به اندازه کافی شجاع هستید و دوست دارید که خودتان را با رنگ‌های پودری آغشته ببینید می‌توانید به میلیون‌ها افراد بومی در این مراسم بپیوندید.

جمعیت‌های پر تلاطم در خیابان پر گرد و غبار‌های رنگی و پودر‌های رنگارنگ سعی می‌کنند که جشن هیجان انگیز و فراموش نشدنی برگزار کنند. در زمان باستان، پودر‌های رنگی از نئم و آیورودا ساخته می‌شدند که به نوعی نقشی دارویی نیز داشتند و موجب از بین رفتن عفونت می‌شدند.

جشن هالی به عنوان جشن پیروزی خوبی بر بدی تعریف می‌شود. در این مراسم رقص‌های شگفت انگیزی در خیابان برگزار می‌شود و هرج و مرج‌هایی در آن می‌بینیم که در سایر نقاط دنیا دیده نمی‌شود.

نکته جالب در مورد مراسم هالی این است که از یک سال به سال دیگر تغییر می‌کند، زیرا بر اساس تقویم هندو برگزار می‌شود؛ اما به طور کلی زمان برگزاری آن به این اواخر ماه فوریه و اواسط ماه مارس قرار دارد.

جشنواره هالی معمولاً در کشور‌های هند، مالزی، نپال و هر جای دیگری که جمعیت قابل توجهی هندو داشته باشد برگزار می‌شود معمولاً تاریخ برگزاری آن بین ماه‌های فوریه یا مارس قرار دارد.

» نکات ضروری برای شرکت در جشنواره هولی هند

» زمان برگزاری جشنواره هولی هند


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشنواره Nyepi؛ روز سکوت در جزیره بالی

کسانی که جشنواره Nyepi را می‌شناسند، می‌دانند که در این روز به طور مستقیم سکوت مطلق در شلوغ‌ترین جزیره کشور اندونزی برگزار می‌شود و فرودگاه‌های آن نیز تعطیل می‌شود.

در این روز بخصوص کلیه هواپیما‌ها خاموش شده، موتور سیکلت‌ها اجاره داده نمی‌شوند، جشن‌های موسیقی برگزار نمی‌شود، و حتی ماشین‌ها برای چرخاندن گردشگران فعالیت نمی‌کنند.

مراسم روز سکوت به شدت برگزار می‌شود و مسافران نیز از این قضیه معاف نیستند. در واقع از آن‌ها انتظار می‌رود که در روز Nyepi در هتل خود اقامت داشته و زیر چراغ‌های کم نور و با صدای بسیار پایین صحبت کنند. در عوض در شب قبل از این روز آتش بازی و مهمانی‌های عجیب و غریبی برگزار می‌شود که به شدت خسته کننده و جذاب هستند و ممکن است در روز بعد به یک سکوت مطلق نیاز داشته باشید.

انتخاب زمان برگزاری این جشنواره با توجه به تقویم قمری ساکا لانور به عنوان یک تقویم مالیایی تعیین می‌شود. این جشنواره تنها در جزیره بالی برگزار می‌شود و در حالت معمول زمان برگزاری آن با ماه‌های مارس و آوریل مطابقت دارد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشنواره Songkran؛ جشن سال جدید با توجه به تقویم‌های باستانی

جشن Songkran در کشور تایلند به یک مبارزه آبی در جهان تبدیل شده است که یک نوع جشنواره جنون آمیز در چیانگ مای محسوب می‌شود. این مراسم به عنوان یک سنت از پاشیدن آب بر روی یکدیگر به عنوان یک برکت آغاز شد. در این روز تمامی مجسمه‌های بودا به نمایش گذاشته می‌شوند و توسط عبادت کنندگان و کشیشان شسته می‌شود.

در جشن مدرن Songkran خبری از پاشیدن آب با استفاده از روش‌های ساده نیست و گردشگران و حتی بومیان تلاش می‌کنند که با استفاده از شیوه‌های مختلف بیشترین آب ممکن را بر روی طرف مقابل خود بریزند. چه اینکه این مراسم را دوست داشته باشید و یا از آن متنفر باشید؛ تنها یک راه خواهید داشت یا باید آن را با آغوش باز بپذیرید و خود را با یک سطل به جشنواره برسانید و یا تا فرصت دارید تا بیشترین مسافت ممکن از آنجا دور شوید.

کشور تایلند در ماه آوریل یکی از گرمترین نقاط زمین محسوب می‌شود و اغلب دمای آن به بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت می‌رسد. این دما به مردم کمک می‌کند که پاشیدن آب کمترین تأثیر را بر روی آن‌ها داشته باشد.

جشنواره پاشیدن آب در سال جدید تحت عنوان مراسم Songkran در سراسر تایلند برگزار می‌شود که مرکز اصلی آن منطقه چیانگ مای است. جشن‌های کوچک‌تری در لائوس و میانمار نیز برگزار می‌شود. تاریخ رسمی برگزاری این مراسم از ۱۳ تا ۱۵ آوریل است، اما جشن‌های غیر رسمی آن اغلب زودتر شروع می‌شود.

   » بهترین مناطق تایلند برای جشنواره سانکرون


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشن روز پیوستگی در کشور ویتنام

سقوط سایگون در ویتنام شمالی باعث شد که در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ جشن‌های کوچکی در سراسر ویتنام برگزار شود و از آن تاریخ به بعد این روز به عنوان روز پیوستگی شناخته می‌شود؛ زیرا در این تاریخ ویتنام شمالی و جنوبی به هم متصل شده و جنگ ویتنام به پایان است.

در این جشن در خیابان‌ها و پارک‌های عمومی مراسم‌های اجرای موسیقی برگزار می‌شود و گروه‌های نظامی به راهپیمایی در خیابان‌ها می‌پردازند. مراسم‌های روز پیوستگی در این کشور چندان ناراحت کننده نیست، اما ترافیک در برخی از نقاط آن ممکن است باعث می‌شوند که چند ساعتی معطل شوید.

این جشنواره در کشور ویتنام برگزار می‌شود و مرکز اصلی آن در سایگون قرار دارد. زمان اصلی برگزاری این مراسم ۳۰ آوریل می‌باشد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشن‌های هفته طلایی در ژاپن

از شلوغ‌ترین زمان ممکن در کشور ژاپن، مصادف با هفته طلایی است که ۴ تعطیلی عمومی در کنار هم قرار گرفته و در پایان ماه آوریل و اولین هفته ماه مه قرار دارد. در این یک هفته تعداد سفر‌های مردم ژاپن افزایش چشمگیری داشته که باعث تأخیر زیادی به حمل و نقل این کشور می‌شود. استفاده از خطوط مترو و اتوبوس در این زمان بسیار پررنگ است و هر کسی تلاش می‌کند که خود را به جای دیگری برساند. پارک‌های عمومی، مراکز خرید و حتی جاذبه‌های دیدنی و محبوب این کشور جمعیتی بیشتر از حالت معمول خود می‌بینند.

اگرچه در تقویم این هفته را شامل ۷ روز تعطیلات می‌دانند، اما در حقیقت تأثیر آن نزدیک به ده روز یا بیشتر است. معمولاً گردشگرانی که کشور ژاپن را انتخاب می‌کنند تلاش می‌کنند که در هفته طلایی سفر خود را انجام ندهند. در واقع این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که یک یا دو هفته تعطیلات خود را به عقب انداخته و بعد از پایان این هفته با خیال راحت و با ترافیک بسیار کمتر به بازدید از کشور ژاپن بپردازند.

این مراسم در سراسر کشور ژاپن برگزار می‌شود و با روزه Showa روز ۲۹ آوریل شروع می‌شود و در روز پنجم ماه می‌در روز کودک به پایان می‌رسد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
جشنواره هانامی یا جشنواره شکوفه گیلاس در ژاپن

جشنواره هانامی (Hanami) یک نوع مراسم قدردانی از شکوفه دادن درختان گیلاس که به یک گردهمایی بزرگ در ژاپن تبدیل شده است. بهار یک زمان عالی برای بازدید از کشور ژاپن است، اما گل‌های شکوفه گیلاس این زیبایی را دو چندان کرده و می‌توان آن را یک پاداش عالی دانست. حالا تصور کنید که یک هفته قبل از شروع هفته طلایی خود را به کشور ژاپن برسانید.

شکوفه‌های زیبای درختان گیلاس در بین ماه‌های مارس و ماه می‌ظاهر می‌شوند و زمان ظهور آن‌ها به شرایط آب و هوا و شرایط طبیعی محیط اطراف بستگی دارد. انبوهی از مردم ژاپن در یک هوای ایده آل به برگزاری پیک نیک، جلسات خانوادگی و گشت و گذار می‌پردازند و حتی دفاتر دولتی نیز در پارک‌ها شرایط لازم برای لذت بردن مردم فراهم می‌کنند.

شکوفه‌های گیلاس در این زمان طول عمر چندانی ندارند و به عنوان نمادی از زیبایی‌های کوتاه مدت مورد احترام قرار می‌گیرند. همزمانی جشنواره شکوفه‌های گیلاس با هفته طلایی باعث می‌شود که جمعیت بعضی از نقاط به حد انفجار برسند.

این جشنواره در سر تا سر ژاپن برگزار می‌شود و معمولاً آژانس‌های هواشناسی در مورد آن اطلاع می‌دهند. زمان برگزاری آن با توجه به درجه حرارت و شرایط جغرافیایی به اواسط ماه مارس و اوایل ماه مه قرار دارد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
روز وساک (روز تولد بودا)

روز وساک (Vesak) به عنوان روز تولد بودا نیز شناخته می‌شود، به شیوه‌های مختلفی در تاریخ‌های مختلفی در سرتاسر آسیا جشن برگزار می‌شود. در بسیاری از کشور‌های آسیایی این مراسم در فصل بهار و معمولاً در ماه می‌برگزار می‌شود.

روز وساک برای بودائیان اهمیت بسیاری دارد و همزمان با آن جشن‌های فراوانی صورت می‌گیرند تا آموزه‌های مذهبی و دستورات دینی به شکل مناسب و کاملی برگزار شود. البته در جریان این مراسم به نظر گردشگران تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرند و معمولاً به خاطر احترام به آن در این روز از نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب می‌کنند.

مراسم روز وساک در سراسر آسیا برگزار می‌شود و تاریخ آن از یک سال به سال دیگر و از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، اما تقریباً همیشه در ماه می‌قرار دارد.


۸ جشنواره شگفت انگیز بهاری در شرق آسیا
گاوی دایاک (Gawai Dayak) در برنئو

جشن‌های گاوی دایاک عمدتاً در ساراواک دیده می‌شود و به نوعی یک مراسم بومی و محلی مربوط به مردم منطقه برونئو محسوب می‌شود.

“دایاک” یک اصطلاح جمعی است که برای اشاره به بیش از ۲۰۵ گروه قومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بسیاری از آن‌ها یکبار سر و کار داشتند. اگرچه برگزاری این مراسم از لحاظ سنتی در ماه ژوئن قرار دارد، اما جشن‌های آن از شب قبل آغاز می‌شود. این مراسم به منطقه ساراواک و برونئو محدود می‌شود و اصلی‌ترین زمان برگزاری آن اول ماه ژوئن است.

منبع: www.tripsavvy.com