اخبار گردشگری

بازدید گردشگران از شهرتاریخی بلقیس ۱۰۰درصد افزایش یافت

علیرضا نجفی جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ۲۹ اسفند ۹۶ تا ۱۴فروردین ۹۷، تعداد ۴۴ هزار و ۶۰۰ نفر ازشهرتاریخی بلقیس دیدن کردند که این میزان در روز پانزدهم یکهزار و ۲۰۰ نفر بود.
نجفی با بیان اینکه در نیمه دوم تعطیلات نوروز امسال استقبال گردشگران از شهر تاریخی بلقیس افزایش چشمگیر یافت، افزود: بیشترین بازدید کننده گردشگر و مسافر در روزهای ۱۲تا ۱۴ فروردین ماه بود.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس ازارگ بم است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار دارد.
برای دیدن این بنای تاریخی با ارزش در خراسان شمالی می توان از مسیرهای ارتباطی سبزوار- اسفراین، بجنورد – اسفراین و میامی- گرمه – جاجرم- اسفراین سفر کرد.
این شهر تاریخی در گستره ۱۸۰ هکتار قرار دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه معماری دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، بنیانگذار این شهر را اسفندیار پسر گرشاسب نامیده اند.
مجموعه تاریخی بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروان سرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای بازدید از این بنای عظیم تاریخی و گردشگری، آن را به پر بازدید ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی هر ساله در ایام نوروز تبدیل کرده است.
مجموعه شهر تاریخی بلقیس به شماره۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
درتعطیلات نوروز ۹۶ تعداد ۲۳هزار گردشگر از مجموعه شهر تاریخی بلقیس بازدید کردند.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
۷۱۸۹/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بازدید از شهر یلقیس


خراسان شمالی