اخبار گردشگری

چهارطاقی نخلک نایین در فهرست آثار ملی ثبت شد

این چهار طاقی یکی از مهمترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ساسانی و از نمونه چهار طاقی های محدود استان اصفهان محسوب می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: مراحل ثبت این بنای تاریخی با پیگیری ها و ارسال گزارشات و طی مراحل تشریفات قانونی هفته گذشته به شماره ۳۱۸۷۳ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید و این موضوع از طریق معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.
‘ محمود مدنیان ‘ افزود: این بنای تاریخی در ۴۶ کیلومتری شمال شرق انارک و در مجتمع معدنی نخلک از توابع شهرستان نایین قرار دارد.
وی افزود: این چهارطاقی متعلق به دوره ساسانیان می باشد که سقف آن گنبدی شکل و با استفاده از سنگ و ساروچ ساخته شده است.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین، کاربری این بنا در دوره ساسانیان، استراحتگاه برای رهگذران و پیک سواران بوده است.
مدنیان افزود: با توجه به اینکه قسمت شمال و شمال غربی این بنای تاریخی بر اثر فرسایش شدید و عوامل طبیعی تخریب شده بود، توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بخش های فروریخته آن ترمیم و با استفاده از مصالح موجود و همگن با بنا مرمت شد.
شهرستان نایین با بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی که ۹۶ اثر آنها به ثبت ملی رسیده است در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت ۷۱۳۶ / ۱۳۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


چهار طاقی


نایین