اخبار گردشگری

دیوارهای یک قلعه تاریخی در راز و جرگلان آشکار شد

علی اکبر وحدتی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فصل اول کاوش های نجات بخشی در تپه تاریخی ‘دولان’ در محدوده مخزن سد چندیر آغاز شده است اظهارکرد: این محوطه تاریخی به عنوان مقر دیده بانی و مربوط به عصر آهن(حدود ۲ هزار سال قبل، قرن ششم و هفتم پیش از میلاد) است.
وی توضیحات بیشتر در زمینه زوایای مختلف کشف این قلعه تاریخی را به آینده موکل کرد و گفت: به دلیل اینکه در زمان آبگیری سد، این محوطه تاریخی در محدوده مخزن قرار می گیرد، مطالعات باستانشناسی و کاوش ها بر روی آن در حال انجام است.
وحدتی ادامه داد: اکنون فصل دوم طرح نجات بخشی در محوطه تاریخی سرخ چشمه در نزدیکی روستای یکه سعود در شهرستان رازو جرگلان نیز در حال انجام است.
وی گفت: محوطه تاریخی سرخ چشمه برروی ارتفاعات قرار گرفته است و قدمت آن به عنوان مقر دیده بانی، قلعه و استحکامات دفاعی به دوره قاجار برمی گردد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهارکرد: تاکنون در حوزه آثار غیرمنقول بخش هایی از دیوار های دفاعی مربوط به این دو محوطه و در بخش آثار منقول نیز قطعات سفال و اشیاء روزمره ای که مردم دوره باستان استفاده می کردند، شناسایی و کشف شده است.
وی گفت: کاوش های باستانشناسی در این دو محوطه تاریخی از هفته اول سال جاری آغاز شده است و تا اواسط اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.
وی بیان کرد: کاوش های نجات بخشی با حضور ۲ تیم باستان شناسی بر روی محوطه های سرخ چشمه و دولان انجام می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: انجام مطالعات و کاوش های باستان شناسی بازگو کننده واقعیت هایی از تاریخ منطقه است و می تواند در معرفی بهتر منطقه و جذب گردشگر موثر باشد.
شهرستان۷۰ هزار نفری مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده است.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۸۳ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


کاوش باستانشناسی


میراث فرهنگی


خراسان شمالی