اخبار گردشگری

کوزه مربوط به عصر آهن در اشنویه کشف شد

موسی خضری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کوزه ‘سفال لوله دار ناودانی شکل’ به رنگ نخودی است که توسط اعضای شورای اسلامی این روستا به میراث فرهنگی تحویل داده شد.
وی با اشاره به اینکه این کوزه با جابه جایی یک سنگ بزرگ در داخل روستا توسط اهالی کشف شده بود، افزود: قطر دهنه این کوزه ۱۱ سانتی متر، ارتفاع کوزه ۲۰ سانتی متر، طول لوله آن ۱۵ سانتی متر و طول بدنه سفال ۲۴ سانتی متر است.
خضری گفت: عصر آهن ۲ از یکهزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شده و تا ۸۰۰ سال قبل از میلاد ادامه یافته و پس از آن دوره آهن ۳ آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، شهرستان اشنویه که به بهشت باستان شناسان معروف بوده، دارای بیش از ۱۰۵ اثر ثبت شده ی ملی است.
اشنویه همان شهر تاریخی سرسبزی است که در سفرنامه های مستشرقین و جهانگردان ادوار پیشین از آن به عنوان قصبه ای با درختان و باغ های فراوان یاد شده است.
این شهر به جهت قرار گرفتن بر سر راه تجارت با ملل همسایه، دارای مردمانی تاجر، کشاورز یا دامدار بوده و امروزه با بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت از شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی است.
قلعه سینگان یا قلعه موسی خان با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، کتیبه عین الروم که قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران است، قلاتگه رکاوه، کتیبه مرگه کاروان، گردی چوکا، تپه سوجا و قبرستان ارمنی بمزورته تنها بخشی از آثار باستانی این شهرستان به شمار می رود.
۹۸۷۰/۳۰۹۳/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار تاریخی


کوزه عصر آهن در اشنویه