اخبار گردشگری

جاهای دیدنی در شیراز

در این پست در نظر داریم برخی از جاذبه های گردشگری شیراز و جاهای دیدنی شیراز که کمتر می شناسید را به شما معرفی می کنیم.

البته در پست های بعدی نیز این معرفی را ادامه خواهیم داد. ولی فعلا این چند جاذبه بینظیر و دیدنی شهر شیراز و استان فارس را مشاهده کنید :

تنگ رودیان :

تنگ رودیان منطقه ای زیبا با طبیعت بکر که شامل رودخانه ای خروشان و پرآب و آبشاری گمنام می باشد. این منطقه در جاده شیراز سپیدان در منطقه دشمن زیاری واقع است .

کرنای خانه :

بیشترین گمانه زنی که در خصوص کاربرد ” کعبه زرتشت ” انجام می شد این بود که این بنا ، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشکده معبد بوده ‌است ؛ اما طبق نظر غیاث ، این بنا با مقایسه با تمام بناهای گاه شماری ( تقویم ) آفتابی در سراسر جهان ؛ پیشرفته ترین ، دقیق ترین و بهترین بنای گاه شماری آفتابی جهان بوده است .تمام بناهای گاه شماری آفتابی در جهان فقط می توانند روزهای خاصی از سال ( مانند روزهای سرفصل ) را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند ؛ اما این بنا با دقت و علمی که در ساخت آن اجرا شده ، قادر است بسیاری از جزئیات روزهای مختلف سال و ماه ها را مشخص کند .

منطقه حفاظت شده ارژن :

منطقه حفاظت شده ارژن در استان فارس، بین N2930 عرض شمالی و E5147 طول شرقی، واقع شده و مساحت آن ۵۹ هزار و ۷۸۴ هکتار است.

نقش برجسته تیمور :

نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون در مجاورت روستای آبگینه و دریاچه زیبای پریشان و در کنار جاده قدیم کازرون به شیراز قرار دارد

باغ جنت :

باغ جنت در ابتدای ورودی غربی شیراز و در بلوار امیر کبیر قرارگرفته است. از ویژگی های بارز این باغ زیبا ، آبنماهای سراسری ، سروهای بلند و زیبا ، چمنکاری و گلکاری در سراسر باغ و همچنین ایجاد کمپ نوروزی در قسمتی از باغ می باشد.

دریاچه مهارلو :

دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز، یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود. این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان‌آب‌های کوه‌های مجاور تغذیه می‌شود. این دریاچه ۲۸ کیلومتر طول، ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر عرض دارد و به طور کلی مساحت آن ۲۵۷ کیلومتر مربع می‌باشد و به دریای آزاد راه ندارد. از آنجا که میزان تبخیر در دریاچه مهارلو بالاست، بخشی از بستر آن را لایه‌ای از نمک می‌پوشاند و فقط در بخش‌های شمالی و مرکزی آن با عمق بسیار کم و شوری زیاد، آب وجود دارد.

آبشار کوهمره سرخی :

این آبشار در منطقه‌ای جنگلی در روستای رمقان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر شیراز در محور شیراز- کارون قرار دارد. این آبشار در بالادست شالیزارهای برنج و در غرب روستا در حاشیه جاده واقع شده است. روستای رمقان دارای آبشارهای متعدد و یک جنگل بلوط است.

دریاچه هفت برم :

دریاچه هفت برم یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشکیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیک به ۲۰ هکتار می‌باشد. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین، از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.

دشت ارژن :

دشت ارژن یا دشت ارجن، در مجاورت ارتفاعات جنوبی رشته کوه‌های زاگرس (که در این قسمت به نام زاگرس فارس معروف است)، در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز (در مسیر جاده کازرون- شیراز) قرار دارد. این دشت نمونه کاملی از دشت‌های کارستی (پولیه) است که با مشارکت نیروهای زمین‌ساختی (گسل) و فرایند انحلالی آب در سازند آهک آسماری به وجود آمده است. دشت ارژن یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناختی جهان به شمار می‌رود به گونه‌ای که اغلب زمین‌شناسان جهان علاقمند به بازدید از این مکان می‌باشند.

آتشکده صمیکان :

این معبد که در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شیراز و در مسیر جاده ای متعلق به عهد ساسانیان قرار داشته و متعلق به همان دوره است، باید در اصل معبدی میترایی (مهری) بوده است. اگر اسم آتشکده از اسم شهرک سیمکان گرفته شده باشد. در این صورت باید دید که معنی صیمکان یا صمیکان چیست. محمتلترین معنی همانطور که از زبان کُردی برمی آید جایگاه سرد قرارگرفته در سایه و شمال کوه است (مکان آفتاب نگیر پشت کوه). چه در وبلاگ سیمکان مهندس ضرغام رستمی در باب موضع این شهر می خوانیم: ” رشته کوهی با همان ارتفاع ۳۰۰۰ متر و به طول ۴۵ کیلومتر سیمکان جهرم را به دو قسمت پشت پر سیمکان و پیش پر سیمکان تقسیم کرده است”.

جاهای دیدنی در شیراز

جاهای دیدنی در شیرازجاهای دیدنی در شیراز