اخبار گردشگری

روستاییانی که نمی‌دانستند مهمانشان «استاندار» است

روز شنبه در یازدهمین روز از بهار و همزمان با ولادت امام علی و روز پدر، دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان بصورت سرزده و غیر رسمی به تالشی سفر کرد.
طرح های ساحلی گیسوم، پارک گردشگری سیاهداران ، طرح ساحلی قروق، قلعه صلصال لیسار، دریاچه سراگاه، کیشون بن، آبشار شیلا وشت ، ییلاق باستانی مریان وآق اولر از جمله مناطقی بود که مورد بازدید استاندار قرار گرفت .
استاندار گیلان روز تعطیلی شنبه را به یک روز کاری متراکم تبدیل کرد و با حضور در مناطق مختلف شهرستان با محوریت گردشگری مسایل و مشکلات وهمچنین ظرفیت های گردشگری شهرستان را مورد بررسی قرار داد.
مورد توجه قرار دادن طرح بوم گردی و اجرای درست آن در شهرستان با توجه به فرهنگ بومی قوم تالش که یک ظرفیت محسوب می شود ، از مواردی بود که مورد تاکید استاندار گیلان قرار گرفت.
احیا گردشگری منطقه باستانی مریان و اق اولر و حفظ منظر طبیعی منطقه ، توجه به بازسازی و توسعه قلعه باستانی صلصال، توسعه گردشگری شهری تالش و توجه به دریاچه سراگاه ، سنگ نوردی در آبشار شیله وشت و تقویت طرح بوستان روستایی این روستا از تاکیدات دیگر استاندار بود.
اما آنچه که در بین اینها قابل توجه بود حضور سرزده و بدون هماهنگی استاندار در منازل روستاییان مناطق عشایری و محروم دهستان کوهستانی تالش و گفتگو با آنان و خلق یک فضای صمیمی وبی تکلف بود، اقدامی که کمتر دیده شده است.
اگر چه روستاییان تالشی بواسطه فرهنگ مهمان نوازی که دارند همیشه درب خانه شان به روی مهمان باز است، اما وقتی که بعد از چند دقیقه متوجه می شدند مهمان ناخوانده ای که نیامده با خانه های کاهگلی و اعضای آن صمیمی شده ، استاندار است تازه یادشان می افتاد که خانه را مرتب کنند و به فکر پذیرایی مناسب باشند و خودشان را جمع وجور کنند اما دقایق که می گذشت صمیمیت و بی آلایشی و سادگی این مهمان چنان آنها را با خود همراه می کرد که همنشینی را مغتنم می شمردند و به گفتگو با وی می نشستند.
لحظات و دقایقی که ماندگار بود، مهماندارانی که مهمانشان با دقت و علاقه به حرفهایشان گوش می کرد و آنها از دردها و مشکلاتشان می گفتند: ما را از جنگل بیرون کردند مجبوریم در حاشیه جاده و جنگل زندگی کنیم، دام های خود را از دست دادیم، منابع طبیعی مشکل ایجاد می کند.
برای تحصیل فرزندانمان مشکل داریم، کار نداریم و درآمدی برایمان نیست و… و مهمانی که در کمال سادگی به حرف ها و درد دل آنها گوش می کرد، گاهی راهکاری برای آنها می گفت، گاهی با درد آنها همراهی می کرد ، گاهی به آنها امید میداد و گاهی هم چیزی را یادداشت می کرد.
استاندار گیلان در جریان بازدید از طرح های گردشگری شهرستان، عید دیدنی با مردم محروم روستا را هم فراموش نکرد و در روستاهای کوهستانی شیله وشت ودیکلیان سرزده به خانه دو خانواده تالشی رفت و با عید دیدنی رسم نوروز را هم بجا آورد و در روز ولادت امام علی و روز پدر با هدایایی به اعضا خانواده این روز را به آنها تبریک گفت.
۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


فضای مجازی


گیلان


گردشگری