اخبار گردشگری

جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه برگزار شد

جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه روز ۱۱ فروردین ۹۷ برگزار شد.

جشن ثبت ملی لباس محلی روستای ابیانه با حضور احمد دانیالی معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان، مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی و مردم فرهنگ دوست روستای ابیانه برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ابراز خرسندی از اولین حضورش در ابیانه که با جشن میلاد امام علی (ع) و ثبت ملی پوشاک مردم ابیانه همراه شده ابراز امیدواری کرد تا با برنامه ریزی علمی و اصولی و با در نظر گرفتن توانمندی های این روستا، در ثبت جهانی روستا تسریع به عمل آید.

در ادامه این مراسم مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: پوشاک همواره نمادی از هویت مردم یک جامعه در طول تاریخ به شمار می رفته، لذا بر همگی ما واجب است که در حفظ پوشاک سنتی در جای جای میهن عزیز اسلامی خود به عنوان بخشی از نماد ملی و هویت جامعه کوشا باشیم.

او با ابراز خرسندی از مشارکت مردم ابیانه در ثبت ملی پوشاک سنتی مردم روستای ابیانه تأکید کرد: خوشبختانه در طی دو سال اخیر ثبت ملی میراث ناملموس و ملموس این روستا از گسترش خوبی برخوردار بوده به گونه ای که در یک ماه پایانی سال ۱۳۹۶ ضمن ثبت ملی عرصه روستا، موفق به ثبت ملی پوشاک مردم این روستای تاریخی نیز شدیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان همچنین به تلاش در راستای ثبت جهانی این روستای تاریخی اشاره کرد و افزود: خرسندم که به آگاهی برسانم روند ثبت ملی آثار ملموس و ناملموس این روستا از توسعه خوبی برخوردار است به گونه ای که هم اکنون تعداد آثار ثبتی در این روستا با آمار کل برخی شهرستان های استان برابری می کند. با این وصف امیدواریم جشن بعدی در ابیانه، اختصاص به پاسداشت ثبت جهانی این روستا داشته باشد، لذا هم اکنون به شدت در حال تلاش برای تدوین پرونده برای ثبت جهانی این روستای زیبا و تاریخی هستیم.

در پایان این مراسم لوح ثبت ملی لباس مردم محلی ابیانه با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مسئولان محلی شهرستان نطنز و روستا رونمایی شد و پس از آن از تنی چند از خیاطان لباس سنتی مردم روستای ابیانه به پاس تلاش های آنان برای امتداد این سنت کهن نیاکان تقدیر به عمل آمد.

پیش از برگزاری این مراسم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی به همراه مدیر کل میراث فرهنگی استان و جمعی از مسئولان محلی از بافت تاریخی، جاذبه ها و تأسیسات گردشگری شهرستان نطنز نیز بازدید به عمل آورد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.