اخبار گردشگری

فرش سبز گلستان زیر پای مردم در روز طبیعت

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم استان گلستان همچون دیگر هموطنان کشورمان بر اساس سنت دیرینه به دامان طبیعت و تفرجگاههای ییلاقی اطراف شهرها و روستاها می روند.
گره زدن سبزه در روز سیزدهم فروردین از جمله آدابی است که به ویژه دختران دم بخت در این روز انجام می دهند هر چند که این رسم در سال های اخیر بیشتر شکل تفریح و شوخی به خود گرفته است.
پخت غذا از جمله غذاهای محلی نظیر انواع آش و سمنو از جمله سنتهای رایج در روز طبیعت بوده و منقل های کباب هم جزء جدایی ناپذیر سفره سیزده بدر مردم گلستان است.
بازی های محلی هم از جمله فعالیتهای تفریحی – ورزشی است که مردم گلستان در روز طبیعت انجام می دهند.
استان گلستان از لحاظ آثار طبیعی علاوه بر مناطق جنگلی و استپی دارای جاذبه‎ هایی همچون پارک ملی گلستان، پارک طبیعت ناهارخوران، ذخیره‎ گاه ‎های جنگلی، سواحل زیبای بندرگز و بندرترکمن، آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر، غار شیرآباد، آبشار کبودوال، تالاب‎ های بین‎ المللی و جنگل‎ های منحصر بفرد سرخدار در علی‎ آباد کتول بوده که گونه ‎های متنوعی از اقلیم را به وجود آورده است.
در این میان تعدادی از جاذبه های طبیعی و مذهبی منحصر به فرد و در دسترس برای گذران هم استانی ها و گردشگران در روز طبیعت معرفی می شود.

*پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان
پارک گلستان، قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری و از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است.
در این پارک رودخانه های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده است که مهمترین آنها رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو و کرکولی است.
آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آب دهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک هستند.
تنوع و رنگارنگی گیاهان در پارک ملی گلستان چنان مناظر زیبایی را به وجود آورده است که نظیر آن را در کم تر نقطه ای از ایران می توان یافت.
۱۴۹ گونه پرنده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد ۴۸ نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده می شود و ۶۲ گونه بومی پارک ملی هستند.
مهمترین این پرندگان شامل قرقاول، کبک، تیهو، جغد خال دار، زنگوله بال،کوکر سینه سیاه، ابیا، بلدرچین، قرقی، دلیجه، سارگپه پابلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال سیاه، دال، عقاب دریایی دم سفید، بالابان، هما، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، سهره ها، زردپره ها، مگس گیرها، زنبورک ها و دم سرخ ها هستند.
پارک ملی گلستان اولین پارک ملی ایران بود که در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

*تالاب های بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس
تالاب های آلاگل، آلما گل و آجی گل در نواحی مرزی استان گلستان با کشور ترکمنستان واقع شده و به صورت نگینی در صحرا نمایان است.
وجود پوشش درختچه های گز ونی و چگن در حاشیه این تالاب ها در یک منطقه صحرایی جلوه خاصی را به آنها بخشیده است.
حضور پرندگان مهاجر از انواع فلامینگوها، قوها، اردک ها، پرستوهای دریایی، باکلان و انواع دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی هیاهوی خاصی به این تالاب ها می بخشد.

*جنگل چهل چای در مینودشت
یکی از زیباترین تفرجگاه های شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان جنگل تنگه چهل چای است.
این جنگل یکی از مناظر و جاذبه های طبیعی درحاشیه شهر مینودشت است و مکان بسیار مناسبی برای بهره برداری گردشگران به ویژه در روز طبیعت می باشد.
تنگه چهل چای که به بهشت نیز معروف است در فاصله هفت کیلومتری شهر مینودشت در شرق استان گلستان قرار گرفته است.
این جنگل با توجه به دسترسی آسان، جاده آسفالت، محوطه سازی های انجام شده، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی و رستوران های سنتی موقعیت مناسبی برای تفرج و تفریح مسافران، اهالی منطقه و شهرهای مجاور است.

*پارک جنگلی ناهارخوران در گرگان
این پارک از قدیمی ترین تفرجگاه های استان گلستان بوده که در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع است ودارای فضای جنگلی در دو طرف جاده برای تفرج و استراحت است.
پارک جنگلی ناهارخوران با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی مورد استفاده تفرج کنندگان داخلی و خارجی قرار می گیرد.
این پارک دارای مهمانسرا های عمومی و کمپ های اقامتی زیبا به شمار می رود.
* آبشار کبودوال در علی آباد کتول
این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب علی آبادکتول در محل تفرجگاه عمومی شهر واقع شده است، این تفرجگاه با داشتن امکاناتی برای جلب توریست از مناطق زیبای تفرجی استان گلستان محسوب می شود.

*آبشارهای شیرآباد در رامیان
آبشارهای شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهر خان ببین در میان جنگل های انبوه واقع است، این آبشارها ۷ عدد و دارای ارتفاع متفاوت هستند، بلندترین آنها با ارتفاع حدود ۲۰ متر در میان پوشش سبز جنگل های پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگی خاصی به صورت پودر وارد استخر پای آبشار می گردد، در بالای آخرین آبشار غار معروفی با جاذبه خاص وجود دارد.

*آبشار لُوه در گالیکش
این آبشار در حوزه شهرستان گالیکش در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان واقع شده و محل آن در ۵ کیلومتری جنوب روستایی به همین نام است، در این محل چند آبشار پی در پی در میان جنگل های انبوه پهن برگ منظره بدیعی ایجاد نموده است.

* چشمه گل رامیان
گل رامیان یک استخر طبیعی بیضی شکل است که ۹۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و بین ۴۴ تا ۸۰ متر عمق دارد.
گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده است، آب آن که از عمق می جوشد منظره زیبایی ایجاد نموده است. گل رامیان که در میان جنگل های انبوه پهن برگ به ویژه گونه های با ارزش زربین واقع شده دارای چشم انداز زیبایی است.

*پارک جنگلی کردکوی
این پارک در ۴ کیلومتری جنوب شهر کردکوی واقع شده و مساحت آن ۵۴ هکتار است.
از ویژگی های آن داشتن آب و هوای مناسب و نسبتاً خنک در تابستان و همچنین جاری بودن رودخانه پلنگ پا است.

*زیارتگاه خالد نبی درکلاله
مجموعه زیارتگاه خالدبن سنان (س) مشهور به خالدنبی از بقاع مشهور شهرستان کلاله است که با قرار گرفتن بر فرار قله ای به ارتفاع ۷۲۰ متر و با چشم انداز زیبای طبیعی همه ساله درایام نوروز مورد توجه و استقبال مسافران و گردشگران قرار دارد.
این مجموعه زیارتی درفاصله تقریبی ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهر کلاله در نزدیکی روستای ‘گچی سو’ قرار دارد که علاوه بر آرامگاه حضرت خالدنبی(ع)، آرامگاه چوپان آتا (عطا) خادم آن و آرامگاه عالم بابا پدر همسر خالدنبی نیز دراین مجموعه واقع است.
وجود تپه ماهورهای هزار دره و دره پنچ شیر در اطراف این مجموعه زیارتی، مناظر طبیعی و چشم اندازهای زیبا و چشم نواز ایجاد کرده است، ضمن اینکه چشمه خضر زنده با خاصیت شفا بخشی، تپه و آرامگاه باستانی با سنگ های استوانه ای و چلیپا از دیگر جاذبه های گردشگری مجموعه زیارتگاه خالدنبی (ع) است.
به گزارش ایرنا؛ هواشناسی گلستان طی اطلاعیه ای اعلام کرده است: طبق الگوهای پیش یابی، آسمان استان در ۱۳ فروردین مصادف با روز طبیعت صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی دما و وزش باد و در برخی از نقاط با مه صبحگاهی خواهد بود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم از به کار گیری ظرفیت راهداری این اداره کل به منظور جلوگیری از انسداد احتمالی و روان سازی ترافیک خودرویی در کنار پلیس در روز طبیعت خبر داده است.
عادل مصدقی افزود: محورهای حضور گروه های راهداری این اداره کل از جمله مناطق کوهستانی و جنگلی توسکستان، رامیان به اُلنگ، دهنه زرین گل و محمد آباد علی آباد، دراز نو کردکوی، اسکله بندرترکمن، وزواری بندرگز، تنگه چهل چای مینودشت، بازارچه اینچه برون، محدود مقبره مختومقلی فراغی در مراوه تپه، جنگل گلستان و جنگل نوده خاندوز آزادشهر است.
همچنین مدیرکل‌ حفاظت محیط زیست گلستان در این پیوند گفت: این اداره کل ۵۶ گروه گشت نظارتی را برای ۱۳ فروردین روز طبیعت آماده کرده است.
امیر عبدوس به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: فعال نگه داشتن این تعداد گشت نظارتی به منظور پیشگیری از تخریب طبیعت در ۱۳ فررودین است.
وی در عین حال خواستار خودداری از رهاسازی زباله در جنگل، مراتع، بوستان ها و حاشیه جاده ها از سوی مردم و گردشگران شد.

۶۲۰۴/۲۷۲۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگران


روز طبیعت


گلستان