اخبار گردشگری

بدرقه نوروز با آداب خاص ۱۳ بدر جاسکی ها

به گزارش ایرنا، سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم ترین رسم های مشترک در میان اقوام مختلف ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود.
مردم جاسک هرمزگان نیز در روز ۱۳ فروردین ماه، سیزده بدر را به نیکی پاس می دارند و بامداد تا غروب آفتاب را در کنار طبیعت سپری کرده و با نیایش به درگاه ایزد متعال سال خوش و خرمی را آرزو می کنند.
آنان با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو،برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه، در روز، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت، مراسم سیزده بدر را اجرا می ‌کنند.
انجام بازی های مختلف و پختن غذاهایی همچون بریانی، استانبولی با گوشت و گره زدن علف برای باز شدن بخت دختران از دیگر آداب جشن سیزده بدر در جاسک است که هنوز جای خود را در فرهنگ مردم این منطقه حفظ کرده است.
مردم جاسک در کنار چشمه های آب گرم، سواحل دریای عمان،جنگل های حرا ،رودخانه کویک،دشت کشاورزی جگین این روز را سپری می کنند.
فرماندار جاسک نیز با اشاره به برگزاری مراسم روز طبیعت در ۱۳ فروردین به ایرنا گفت: یکی از مسائلی که در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به حفاظت از محیط زیست است که گاهی اوقات مواد زائد و زباله پس از حضور شهروندان در طبیت برجای می ماند.
محمد احمدی افزود: لازم است مدیر و کارکنان محیط زیست شهرستان با آموزش شهروندان، فرهنگ سازی به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و صیانت از طبیعت تلاش کنند.
وی افزود:برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست،حفظ پاکیزگی سطح شهر و حفظ زیبایی سیمای شهری در روز سیزدهم فروردین مقداری کیسه زباله در روز طبیعت توزیع می شود و شهروندان می توانند زباله ها و پسماند خود را در نقاط مشخص شده قرار دهند تا به جایگاه تخلیه زباله منتقل شود.
یک فعال محیط زیست نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ حفظ محیط زیست بیانگر این امر است که تعادل باید در رفتار دو طرف حفظ شود، انسان نباید خودخواهانه، با محیط اطراف خود رفتار کند، بلکه باید با شناخت از آن، رفتار خود را متناسب با این سرمایه بزرگ هماهنگ سازد.
حیدر حیدری نژاد اظهار داشت: جشن روز طبیعت و دیگر آیین ها با فرهنگ باستانی ایران در ارتباط است و باید به وسیله مردم زنده نگه داشته شود، اما پاسداشت آن ها باید با مفهوم های اصلی در فرهنگ همراه باشد و مفهوم های اصلی یعنی اینکه در این روز، به طبیعت آسیب وارد نشود و شادی مردم محیط زیست را به خطر نیندازد.
وی گفت: مشاهده شده است بسیاری از افراد در روز طبیعت، با آلوده کردن محیط اطراف، این گونه آیین باستانی را زیر سئوال می برند، پس توصیه می شود که همگان در مسیر حفظ این آیین کهن کوشا باشند.
شهرستان جاسک با ۵۸ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
۷۱۹۹/۷۴۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز طبیعت


۱۳ بدر


جاسک