اخبار گردشگری

سدعلویان مراغه، جاذبه ای با چشم اندازهای فرح بخش

این منطقه گردشگری که در حاشیه و بالادست سد علویان قرار دارد، به دلیل طبیعت منحصر به فرد و نیز رودهای همیشه جاری آن، به جاذبه ای کم نظیر در منطقه تبدیل شده و دریاچه این سد و روستاهای اطراف آن به عنوان تفرجگاهی طبیعی با آب و هوایی فرح بخش، از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می شود.
این منطقه به دلیل دارا بودن محوطه ای بی نظیر و زیبا و همچنین عبور راه دسترسی آن از میان باغ های زیبای و سرسبز، به هدف گردشگران علاقه مند طبیعت تبدیل شده است.
دره های زیبا در دامان صخره های عظیم و سترگ در بستر رودخانه های همیشه جاری و خنکی این منطقه که از دل دامنه های رشته کوه های سهند زیبا سرچشمه گرفته، منطقه و فضایی با چشم انداز جذاب ایجاد کرده است.
رودهای کوچک و بزرگ همیشه جاری در دل طبیعت این منطقه، خنکا و گوارایی چشمه های جوشیده از دل کوه سهند را برای هر بیننده و گردشگری به ارمغان می آورد.
طبیعت زیبا و چند بعدی حاشیه سدعلویان که تا نزدیکی های جاذبه طبیعی کندوان ادامه دارد، روستاهایی زیبا را نیز در دامان خود پرورانده است.
روستاهای این منطقه که در شمال شهر مراغه و کنار دریاچه سد علویان واقع شده با چشم اندازی بی نظیر چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده و پذیرای خیل عظیم گردشگران در فصول مختلف سال است.
یکی از نقاط دیدنی مراغه و این منطقه گردشگری، روستای قشلاق بوده که با چشم انداز زیبا و مشرف به سدعلویان از زیباترین و خوش آب و هواترین نقاط این منطقه و شهرستان است.
این روستا با قدمت زیادی که دارد، در کنار دریاچه سد علویان واقع شده و شباهت های فراوانی به روستای معروف گردشگری ماسوله در شمال کشورمان دارد.
این روستا و روستاهای سرسبز اطراف از جمله یایشهری با طبیعت پیرامون خود و باغات روییده در دل دره های سرسبز، چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده و جاذبه ای دلپسند و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی است.
سرسبزی این باغات و روستاهای آن که بی شباهت به مناطق شمالی کشور نبوده، فرصتی مغتنم را برای گردشگران، مسافران و حتی شهروندان شهرهای اطراف فراهم ساخته که از این مواهب الهی و خدادادی بهره برند.
وجود باشگاه سوارکاری پادگان ایلخی در ابتدای این مسیر که از مهم ترین مراکز پرورش اسب اصیل در کشور با چندین پیست اسبدوانی، زیرساختی مناسب برای بهره مندی گردشگران و ورزشکاران را در این منطقه زیبای گردشگری فراهم کرده است.
زیبایی های شمال شهر تاریخی و گردشگری مراغه از جمله منطقه نمونه گرشگری سدعلویان، علاوه بر جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد خود، بخشی از طبیعت خدادادی و چشم اندازهای بی بیدل دیار آذربایجان را برای گردشگران به تصویر می کشد.
سد علویان از نوع سدهای خاکی است و هسته آن رسی بوده و عملیات احداث این سد از سال ۱۳۶۹ آغاز شده و در سال ۱۳۷۴ به بهره ‌برداری رسیده ‌و ظرفیت آن ۶۰ میلیون مترمکعب است.
شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این شهرستان هم اکنون با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری جنوب غربی آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
۳۰۷۷/۷۴۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


جاذبه های طبیعی


مراغه