اخبار گردشگری

'مهارت دوخت پوشاک سنتی ابیانه' در فهرست اثرهای ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، آئین رونمایی رسمی از لوح ثبت مهارت دوخت پوشاک سنتی ابیانه نطنز در فهرست ملی میراث ناملموس با حضور احمد دانیالی معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور، فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز و قمصر، فرماندار نطنز و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد.
مهارت دوخت پوشاک سنتی ابیانه به شماره ثبت ۱۵۲۱ در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۶ با امضای علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت.
دهیار ابیانه در این زمینه گفت: این اقدام در راستای استانداردسازی، جلوگیری از تغییرهای ناهمگون این لباس، کاهش رواج لباس‌های غیرمتعارف، تشویق نسل جدید به استفاده از این هویت ماندگار، ترغیب دوزندگان این لباس سنتی و اشتغالزایی انجام شد.
محمد عادلی افزود: لباس محلی زنان این روستا از پیراهن، شلیته، یل، روسری، سربند، چادر شب، جوراب و پاپوش یا گیوه تشکیل شده؛ پیراهن بانوان هم راسته، گشاد، فاقد مچ در سرآستین، یقه گرد و قد آن تا بالای زانو می‌باشد.
وی بیان کرد: مردان ابیانه از پیراهن‌های مختلفی بنا به گرمی و سردی هوا استفاده می‌کنند؛ شلوار مردان به رنگ مشکی بوده و دارای دو پاچه گشاد است که در قسمت پائین آن بر اساس مجرد یا متاهل بودن شخص با نخ مشکی تزئیناتی دوخته می‌شود و قبا، ارخالق، جلیقه، شال کمر و گیوه از دیگر پوشش های مردان این روستای تاریخی می باشد.
روستای تاریخی ابیانه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ابیانه در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس جزو کهن‌ترین روستاهای کشور از نظر معماری سنتی می باشد که آثار و ابنیه ای از دوران هخامنشیان تا قاجاریه را در خود دارد.
بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ارزشمند در مجموع در شهرستان نطنز وجود دارد که نزدیک به ۱۲۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان نطنز با جمعیت نزدیک به ۴۷ هزار نفر در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث ناملموس


لباس سنتی


ابیانه نطنز