اخبار گردشگری

رونق تور آستاراگردی از ساحل دریا تا تالاب استیل

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، جاذبه های طبیعی و تاریخی آستارا هر گردشگری را مجذوب خود می کند و مدت زمان دو ساعت برای آستاراگردی و لذت بردن از مکان های دیدنی آن، زمان اندکی است ولی شهرستان آستارا در همین بازه زمانی کوتاه هم برای گردشگران به مانند طاووسی رعنا خودنمایی می کند.
نوار ساحلی آستارا در طرح سالمسازی سفیر امید، زیباتر از دیگر نقاط است و امکانات موجود در آن مکان زمینه ماندگاری گردشگران را فراهم کرده است.
فارغ از هیاهو و شلوغی بازار ساحلی آستارا وارد موزه تاریخی حکیم نظامی می شویم و ناخودآگاه تصویر نیما یوشیج که به عنوان معلم، دو سال در این مدرسه تدریس کرده است، در ذهنت تداعی می کند و حالا بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال در بند بند دیوارهای آن فصل زیبایی از علم، فرهنگ و ادبیات این منطقه موج می زند.
گردنه حیران با طبیعت و آب و هوای بکرش، گردشگران تور آستاراگردی را حیران می کند و مسئولان تور، مدت زمان زیادی را برای استفاده از این همه زیبایی خدادادی در نظر می گیرند.
بقعه شیخ محمود خیوی در روستای عنبران مقصد دیگر تور آستاراگردی است؛ بقعه ای که در آن شیخ عابد و پرهیزگاری آرام گرفته است. تاریخ فوت این شخصیت وارسته سال ۷۳۲ هجری قمری است و این بقعه در فهرست آثار ملی ثبت شده و منوچهر ستوده در کتاب ‘از آستارا تا استرآباد’ بقعه شیخ محمودی خیوی را به عنوان نگین انگشتر بناهای تاریخی استان گیلان نامیده است.
پس از گشت و گذار در بخشی از جاذبه های طبیعی به بارانداز طرح راه آهن آستارا می رسیم؛ مکانی که پس از اتصال آن به راه آهن رشت-قزوین، کریدور شمال جنوب را فعال و تحول نوینی در حوزه تجارت و اقتصاد منطقه ایجاد خواهد کرد.
تور آستارا گردی به تالاب استیل آستارا می رسد؛ با وسعت ۱۳۸ هکتار که ترکیبی از زیبایی های مثال زدنی خداوند نظیر کوه، جنگل و تالاب را در خود دارد.
در کنار این همه زیبایی، زباله های محدوده تالاب استیل، گوشه ای از نامهربانی مردم با نعمت خدادادی است که نظر هر بیینده ای را به سمت خود جلب می کند.
احمد شاکری یکی از گردشگران اصفهانی تور آستاراگردی گفت: درباره جاذبه های طبیعی و تاریخی آستارا از طریق رسانه ها مطالب زیادی خوانده بودم ولی این جاذبه ها را امروز از نزدیک دیدم و بسیار لذت بخش بود.
وی از موزه حکیم نظامی، گردنه حیران و تالاب استیل به عنوان بهترین نقاط گردشگری این شهرستان نام برد و افزود: معرفی بیش از پیش جاذبه های گردشگری آستارا و نیز فراهم کردن بسترهای خدمات رسانی در محدوده این جاذبه ها باعث حضور چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی در این نقاط خواهد شد.
وی با بیان اینکه تور آستاراگردی از جذابیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: خداوند بهترین مواهب خود نظیر دریا، کوه و جنگل را برای مردم این شهرستان ارزانی داشته است که باید قدردان آن بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه امسال یک دستگاه اتوبوس برای تور آستاراگردی در نظر گرفته شده ، اضافه کرد: این تور در یک نوبت از ساعت ۱۶ تا ۱۸ اجرا می شود و روزانه حدود ۵۰ نفر از خدمات آن بهره مند می شوند.
داریوش ملک زاده با تقدیر از همکاری شهرداری آستارا در راه اندازی این تور اظهار کرد: مجریان تور آستارا گردی در طرح سالمسازی سفیر امید مستقر هستند و در صورت درخواست مردم، این تور در نوبت صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ هم اجرا می شود.
وی یادآور شد: آستارا گردی برای چهارمین سال اجرا می شود و از محدوده طرح سالمسازی سفیر امید شروع و موزه فرهنگ و آموزش مدرسه حکیم نظامی، جاده مرزی، بقاع شیخ محمود خیوی و پیر قطب الدین، گردنه حیران، راه آهن و تالاب استیل را شامل می شود.
تالاب استیل، باغ پرندگان، پارک حیات وحش، نوار ساحلی، بازار ساحلی، منطقه دربند، گردنه حیران، بهشت کاکتوس ها، آبشار لاتون، موزه فرهنگ و آموزش مدرسه حکیم نظامی، آبگرم کوته کومه، بقعه های پیر قطب الدین صفوی و سید ابراهیم و سیدقاسم (ع) از جاذبه های آستاراست و همه ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند.
این شهرستان با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و با میزبانی چند میلیون مسافر در سال و تردد بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن، جزو ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴ / ۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


آستاراگردی


گیلان


نوروز ۹۷