اخبار گردشگری

آغوش تفرجگاه های خوزستان برای طبیعت دوستان باز است

به گزارش ایرنا خوزستان در کنار آثار طبیعی فراوان خود در گوشه گوشه استان، در مرکز استان نیز آثار باستانی قابل توجهی دارد.
بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان ، اهواز ۳۵ اثر ثبت شده در فهرست ملی کشور و ده ها محوطه و بنای باستانی دارد که نیازمند بررسی و شناسایی، ثبت، تعیین عرصه و حریم، کاوش و مرمت است .
به گفته کارشناسان عرصه گردشگری، توجه به میراث فرهنگی خوزستان فرصت مناسبی برای جذب گردشگر، تحکیم وحدت بین همه اقوام و سرمایه گذاری به منظور اشتغال زایی است.
همه ساله در روز طبیعت مناطق گردشگری و تفریحی خوزستان میزبان مسافران بسیاری است که البته برخی ازاین جاذبه ها همچنان برای عموم ناشناخته است.

**کول خرسون دزفول
دره «کول خرسون»،یا «اشکفت زرده» دزفول دره شگفت در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار دارد. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر ۲۰ درجه را تجربه کنید. جوشیدن چشمه های دیواره ای این دره به یک دره شگرف تبدیل نموده است. این دره دارای آب دائمی، آبشار، ابچکان ، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص منطقه می باشد.

**نرگس زار بهبهان
یکی از قدیمی ترین نرگس زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است، که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی گردد و مساحت آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتاره و از میدان بیدبلند فعلی تا منطقه تنگ تکاب و حتی کردستان بهبهان گسترده بوده است. نرگس زار بهبهان هم اکنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می شود.

**پارک جنگلی دزفول
عباس آباد بخشی از جنگل های ملی دز است که در جنوب شهر دزفول و در کنار روستای با همین نام واقع شده است. جنگل های دز آخرین بازمانده جنگل های مناطق نیمه گرمسیری می باشند .فضای بیشه عباس آباد به صورتی بکر و زیبا در کنار رود دز گسترده شده و فاصله آن تا شهر حدود ۱۰ کیلومتری است. شهر دزفول به دلیل نوع پوشش درختان معمولا تمام سال سبز است اما در این بیشه زیبا درختان در فصول مختلف سال تغییر رنگ داده و می توان در آن به زیبایی پاییز و سایر فصول را لمس کرد.

**اروند رود آبادان
رودخانهٔ پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده است. کشتی رانی در این رود و دیدن لنج های پهلو گرفته همواره یکی از جاذبه های گردشگری اروندرود محسوب می شود. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می پیوندند.
درازای اروندرود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر است. ریزشگاه اروندرود در میان شهر ایرانی اروندکنار و شهر عراقی فاو است.

**پل پرزین
دره ی وسیع و فرح بخشی به نام ‘ پرزین ‘ در شرق گتوند قرار دارد و چون از روی این دره، پلی آهنی می گذرد، به این منطقه پل پرزین می گویند. در دره ی پرزین، علاوه بر مشاهده چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا با سنگ های قندیل بسته، می توان دالان های طبیعی، پونه، گل و گیاهان طبی را مشاهده کرد. این مکان تفریحی در واقع دره ای است سرسبز و خنک و دارای آبشارها و برکه هایی زیبا و دیدنی ست.این مکان به دلیل هوای مطبوع در گرمای خوزستان گردشگران بسیاری رو جذب می کند.

**منطقه دیدنی باجول
باجول منطقه خوش آب و هواست، در جنوب شهر ایذه، است. پس از آبگیری دریاچه سد کارون ۳ و مشرف شدن به دامنه کوه منگشت و دریاچه سد، این منطقه به یک قطب گردشگری تبدیل شده است. یکی از آثار نجات یافته تاریخی آن منطقه، نقش برجسته باجول می باشد که از دوران شاهان محلی الیمایی در دوره امپراتوری اشکانی به جا مونده است.

**غار پبده
یکی از مهم ترین غارهای استان خوزستان ، غار پبده در شمال شهرستان لالی است که آثار زندگی از ۱۷ هزار سال پیش در آن به دست آمده است . غار تاریخی- طبیعی پبده که در شهرستان لالی خوزستان قرارداره توسط گروه کوهنوردی نسیم اندیمشک و انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا به طور کامل شناسایی و نقشه برداری شد. گریشمن در گزارش سفر خود به این منطقه، از این غار به عنوان یک زیستگاه انسان پارینه سنگی یاد کرده است.

**تالاب شادگان
تالاب شادگان که یکی از بزرگترین تالاب های ایران است، در جنوب استان خوزستان و شهر شادگان جای دارد. علیرغم تنوع زیستی غنی و جاذبه های گردشگری فراوان، متاسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است.
قایق سواری در تالاب شادگان و گشت زنی در بخش های مختلف آن به خصوص عصرها از جمله تفریحاتی است که در سفر به خوزستان نباید از دست داد.

**اسکله هندیجان
این بندر زیبا و اسکله صیادی آن در کنار آبی آرام و گاه مواج خلیج فارس و قایق‌های بیشماری که زیبایی خاصی به آن داده‌اند نه تنها تفریحگاه مردم محلی است بلکه یکی از اولین مقاصد گردشگرانی است که قدم به خوزستان و هندیجان می‌گذارند و به دنبال جاهای دیدنی خوزستان هستند.
**روستای مال آقا
روستای زیبای مال آقا را بدون شک باید بهشت خوزستان نامید؛ جایی که حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز آب‌و‌هوایی خنک دارد و پذیرای مهمانان زیادی است. روستای مال آقا از توابع شهرستان باغملک در شمال استان خوزستان است و فاصله‌ای تقریبا ۱٫۵ ساعته با اهواز دارد.
رودخانه زیبایی که از میان باغ‌های این روستا می‌گذرد فضایی رویایی برای استراحت در دامان طبیعت و فرار از دغدغه‌های زندگی شهری پدید می‌آورد.

**دریاچه سد دز
جزیره پلاژ سد دز یکی از جاهای دیدنی خوزستان است که در موقعیت ۲۳ کیلومتری شمال شرق شهرستان اندیمشک واقع شده. جزیره‌های کوچک و بزرگ مختلفی در این دریاچه شکل گرفته که پلاژ بزرگ‌ترین آن‌ها و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اندیمشک به شمار می‌رود.
منظره زیبای دریاچه سد دز در واقع در منطقه حفاظت شده چهل پا در دل کوه‌های تنگوان رشته کوه زاگرس قرار دارد و گردشگران در کنار سکونت در یک جزیره زیبا که پر است از درختان بادام کوهی، کنار، بلوط و انجیر، از دیدن منظره کوهستان و تنفس هوای دل‌انگیز آن هم تجربه بی‌نظیری از طبیعت خوزستان کسب می‌کنند.

**دشت شیمبار
دشت شیمبار یا شیرین بهار، مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است که ۷۵ کیلومتری مسجدسلیمان قرار دارد و با ده هزار نفر جمعیت پراکنده روستایی و عشایری یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط تفریحی این شهرستان است.
شیرین بهار شامل مناطق: تنگ سنو (تنگ سنان)، پل نگین، گذرگاه، امامزاده صالح ابراهیم می باشد. وجود چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته های وحشی مانند: قارچ، و انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب زیبائی خاص به این منطقه داده است. وجود کوههای سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گلها و بوته های متنوع و انواع حیوانات زیبائی منطقه را دوچندان کرده است.
۹۸۸۷/۶۰۰۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


خوزستان


طبیعت گردی


نوروز