اخبار گردشگری

زندگی عشایری ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی

به گزارش ایرنا وجود جلوه های طبیعی و انسانی در محیط زندگی کوچ نشینان، این گروه از جمعیت کشور را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مطرح کرده است و صنایع دستی، آداب و رسوم، غذاهای محلی و اقامت در سیاه چادرهای عشایری همواره از مولفه های جذب گردشگران در این بخش به شمار می رود.
عشایر آذربایجان غربی در گذر زمان همچنان ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله ای خویش را حفظ کرده اند و دیدن همین سنت ها جذابیت های بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.
به گفته مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ۳۷ مرکز گردشگری در ۱۱ شهرستان عشایرنشین این استان شناسایی شده که از ظرفیت بالایی برای طبیعت گردی و جذب گردشگر برخوردار است.
بهرام زینال زاده با اشاره به ظرفیت های بالقوه گردشگری مناطق عشایری ارومیه، اظهار کرد: آبشار سولک، دریاچه دوقلوی کوه بی چول، دریاچه مام شیخ در ارتفاعات دالامپر، دریاچه گر زرین، آبشار سوله دکل، ارتفاعات بوز سینا، ارتفاعات دالامپر، آبگرم هفت آباد، تفرجگاه دره بنار و ارتفاعات بره سور از مناطق گردشگری عشایرنشین ارومیه به شمار می رود.
وی افزود: وجود مراکز تفریحی از جمله آبشارها، دریاچه های طبیعی، چشمه های آب معدنی، جنگل ها و ارتفاعاتی با چشم اندازهای طبیعی در شهرستان های خوی، سلماس، اشنویه، ماکو، چالدران، شاهین دژ، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و نقده به عنوان ظرفیت های گردشگری عشایر در این استان مطرح است.
وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت های جذب توریسم در مناطق عشایری آذربایجان غربی فراهم شود، گفت: مناسب سازی این مناطق می تواند لذت کوهپیمایی و طبیعت گردی را به گردشگران داخلی و خارجی هدیه کند.
به گفته وی زنده کردن حس گردش و آشنایی با مناطق زیبای کوهستانی و جنگلی در جامعه، همچنین بازدید از سیاه چادرهای عشایری و تولیدات ارگانیک عشایری و صنایع دستی منقش و زیبای عشایر می تواند مردم را با فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت این مناطق آشنا کند.
وی اظهار کرد: با استفاده مناسب از توانمندی های عشایر برای رونق اقتصاد در زمینه های مختلف می توان به توسعه اقتصادی و اشتغال استان کمک کرد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به استفاده مناسب از ظرفیت های عشایر در استان، گفت: با توجه به نبود ساختار و اطلاع رسانی مناسب جهت شناسایی و سازماندهی تورها و گردشگران داخلی و خارجی، به طور مطلوب از ظرفیت های گردشگری عشایر استان استفاده نشده است.
زینال زاده اظهار کرد: تعامل با اداره کل میراث فرهنگی می تواند زمینه حضور گردشگران در مناطق عشایری و بهبود معیشتی آنان را فراهم کند.
وی با اشاره به جمعیت عشایری آذربایجان غربی اظهار کرد: ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر از جمعیت استان عشایر است که در ۱۶ شهرستان و یکهزار روستا زندگی می کنند.
وی با اشاره به اینکه عشایر استان ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی را در اختیار دارند، بیان کرد: ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار تحت پوشش عشایر استان است.
وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی حدود ۱۶ هزار خانوار عشایری با بیش از ۲ میلیون راس دام زندگی می کنند که تولید حدود ۲۰ درصد فرآورده های لبنی این استان را برعهده دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه عشایر از فرصت های گردشگری این استان به شمار می رود، گفت: آشنایی با آداب و رسوم، صنایع دستی و غذاهای سنتی و محلی عشایر از مهمترین عوامل جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به اینکه گردشگران علاقه مند هستند تا از نزدیک با نحوه زندگی عشایر آشنا شوند، اظهار کرد: کمپ های ویژه ای در برخی از استان ها ایجاد شده است که وظیفه اسکان و پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی را برعهده دارند.
جلیل جباری با بیان اینکه روستاهای آذربایجان غربی از نظر آثار باستانی و طبیعت ویژگی خاص دارد، گفت: توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری نیازمند همکاری و همگامی دستگاه های مرتبط است.
وی ادامه داد: حمل و نقل، امکانات بین راهی، سرویس های بهداشتی و تاسیسات بین راهی باید با همکاری دستگاه های مرتبط ساماندهی شود.
جباری به ظرفیت های نهفته گردشگری در روستاها و مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: مرمت اماکن تاریخی روستاها جزو اولویت های سازمان میراث فرهنگی است.
وی در خصوص بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: بسته حمایتی شامل ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و روستایی، اکوکمپ های روستایی وعشایری، طرح ها و بازارچه های تولیدی با رویکرد گردشگری، ایجاد‌ رستوران های سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ساماندهی چشمه های آب گرم های محلی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: اگر صنعت گردشگری عشایری و روستایی در استان توسعه یابد می توان سطح درآمد و اشتغالزایی این قشر را افزایش داد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می کنند که ۳٫۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل بوده و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


عشایری


آذربایجان غربی