اخبار گردشگری

عرضه سوزن دوزی زنان ترکمن در کمپ های نوروزی

بانوان گمیشانی در کمپ های نوروزی با هنر زیبای سوزن دوزی، تحفه ای ارزشمند برای سوغات گردشگران نوروزی آماده می کنند.

بانوان هنرمند گمیشانی در آلاچیق های سنتی ترکمن کمپ های نوروزی با خلق صنایع دستی زیبا یادگاری های بسیار نفیسی برای سوغات گردشگران آماده می کنند.

رومیزی، کیف، تابلوها کوچک و ده ها یادگاری ارزشمند که در این آلاچییق ها به گردشگران عرضه می شود یکی از بهترین و نفیس ترین سوغات شهرهای شمالی کشور است که نمونه آن در کمتر شهری یافت می شود.

سوزن دوزی ترکمن که به آن سیاه دوزی نیز اطلاق می شود، در گذشته کاربرد فراوانی داشته است و در جامعه سنتی ترکمن برای تزیین لباس های مردان، زنان و کودکان و همچنین پرده ها نیز استفاده میشد اما امروز عمدتاً در لباس زنان دیده میشود.

نوع دوخت آن زنجیره فشرده و بسیار ریز است که در ترکمنی به آن «سانجیم» میگویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به صورت ذهنی بهره می گیرند.

این هنر تاریخچه ای کهن در تاریخ سرزمین کشورمان دارد. گلدوزی مصور ترکمن از زمان سکاها رایج بوده و در دیگر دوره ها به همراه سایر دوخت و دوزها از رواج کامل برخوردار بوده است دوره اوج این هنر را در دوران افشاریه و زندیه و بخصوص قاجاریه باید دانست و آثار باقی مانده از این دوران خود گواه این ادعا است.

ترکمن ها از قدیم الایام به تهیه ابریشم که به ‎عنوان ماده اصلی سوزن دوزی تلقی می شود پرداخته و دختران و زنان لباس های خود را با نخ های ابریشمین که با رنگ های طبیعی رنگرزی می شد، سوزن دوزی می کرده اند و این امر از نغمه های زنان ترکمن و در ادبیات شفاهی آن به وضوح مشخص است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.