اخبار گردشگری

نقش جهان کانون گردشگری و صنایع دستی اصفهان

به گزارش ایرنا، میدان نقش جهان که یکی از بزرگترین و زیباترین میدان های تاریخی جهان است، علاوه بر شاهکارهای معماری نظیر مسجد امام، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه، بواسطه تولیدات متنوع و عرضه گسترده صنایع دستی اصیل ایرانی، دارای جاذبه خاصی برای جذب گردشگران است.
بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تا پنجم فروردین ماه جاری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان دیدن کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
در این راستا میدان نقش جهان هر ساله به عنوان پر بازدید کننده ترین بنای تاریخی استان اصفهان در ایام نوروز معرفی می شود.
گرچه حضور گردشگران خارجی و داخلی و مسافران نوروزی در همه جای اصفهان مشاهده می شود اما بررسی ها نشان می دهد که میدان نقش جهان اولین مقصد است و تمامی گردشگران در سفر به این شهر از این مجموعه عظیم دیدن می کنند و بیشترین ساعات سفر خود را در این میدان و بازارهای اطراف آن می گذرانند.
این میدان در تاریخ هشتم بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
میدان تاریخی نقش جهان، نقشی تحول آفرین در صنعت گردشگری ایفا می کند زیرا نمایشگاه بزرگی از دست ساخته های ایران زمین در قالب صنایع دستی اصفهان است.
از مجموع ۳۰۰ رشته صنایع دستی ثبت شده و شناخته شده در ایران، ۱۹۶ رشته و هنر صنایع دستی در اصفهان قابل مشاهده است که اکثر این هنرها در نمایشگاه عظیم میدان نقش جهان به نمایش گذاشته شده است.
میدان نقش جهان علاوه بر بناها و آثار تاریخی بسیار زیبا و بی نظیر همچون مسجد امام، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله، بازارهای زیبایی همچون بازار قیصریه، چیت سازها، زرگرها، سماورسازها، تفنگ سازها، مسگرها، بازار مقصود بیک، گلشن جارچی و دروازه اشرف را به عنوان مجموعه ای ارزشمند به نمایش می گذارد.
بازارهایی که هرکدام از آنها در طول سال های متمادی برای اصناف مختلف ساخته شده است و علاوه بر اینکه محلی برای فروش صنایع دستی است با زیبایی خاص و خیره کننده حجره ها و نوع چیدمان اجناس، گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کند.
میدان نقش جهان با این همه جاذبه های گردشگری و تاریخی، علاوه بر اینکه مکانی زیبا و دلنشین برای گردشگران است می تواند جلوه های فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی را هرچه بیشتر به نمایش بگذارد.
‘ مسجد امام ‘ از زیباترین بناهای جهان اسلام و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان به دستور شاه عباس اول صفوی و توسط استاد علی اکبر اصفهانی در قرن یازدهم هجری قمری به سبک مساجد چهار ایوانی بنا شده است.
‘مسجد شیخ لطف الله’ در سال ۱۰۱۱ هجری قمری به دستور شاه عباس اول صفوی برای تدریس علوم دینی توسط شیخ لطف الله جبل عاملی از علمای برجسته جهان تشیع که از لبنان به اصفهان مهاجرت کرده بود آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هجری قمری پایان یافت.
‘کاخ عالی قاپو’ در زمره آثار باشکوه وعصر صفوی است که در میدان امام اصفهان و روبروی بنای مسجد شیخ لطف الله قرار دارد، ارتفاع این بنا ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
‘سردر قیصریه’ بنایی مربوط به دوره صفویه است و در ورودی اصلی بازار اصفهان در ضلع شمالی میدان نقش جهان جای دارد و شامل چهار درب فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض بوده که حوض آن حدود دهه ۱۳۴۰ شمسی به باغچه تبدیل شد ولی اکنون احیا شده‌ است.
بواسطه اینکه میدان نقش جهان اولین هدف و بارانداز گردشگران داخلی و خارجی است و تصاویر معماری زیبای بناهای تاریخی واقع در این میدان در خاطره همه گردشگران باقی می ماند ضرورت دارد تا نسبت به رسیدگی به امور مرمت و خدماتی این میدان توجه ویژه ای صورت گیرد تا اثرگذاری آن در زمینه جذب گردشگر بسیار بهتر و بیشتر فراهم شود.
اصفهان هم اینک با بیش از ۲۰ هزار اثر تاریخی، خوان خود را برای استقبال از مسافران نوروزی گسترده است و با آثار تاریخی و باستانی بسیار زیبا شامل پلها، کاخها، مناره ها، مساجد و مدارس نظاره گر بازدید مسافران نوروزی است.
گ/۶۹۹۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بناهای تاریخی


نوروز ۹۷