اخبار گردشگری

کاخ موزه باغچه جوق در ردیف مراکز پربازدید گردشگری آذربایجان غربی

به گزارش ایرنا این کاخ موزه با بیش از ۱۲۰ سال قدمت در روستای باغچه جوق ماکو و در دامنه کوه چرکین قرار گرفته و به سردار ماکو (از حکام مظفرالدین شاه) متعلق بوده است.
استخر بزرگی که جوی آبی از آن به قسمت‌های مختلف باغ جریان دارد و کالسکه سردار ماکو نخستین آثاری است که به محض ورود به باغ مشاهده می شود.
قدم که به درون کاخ می گذاری و از پله ها بالا می روی، پرده‌های زربفت، مبل‌های بی نظیر، تختخواب‌های متعدد با تشک‌های پر قو، ظروف چینی، لوسترهای کریستال و زیباتر از تمام اینها تالار آئینه ای چشمتان را خیره می کند.
شاید از همه این ها دیدنی تر، نقاشی های خوش رنگ و لعابی باشد که در گوشه گوشه سالن ها و اتاق ها قابل مشاهده بوده که هر کدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران کشیده شده است.
مهم ترین قسمت کاخ، تالار مرتفع و کشیده و آئینه کاری و گچ بری شده حوضخانه است؛ تمام واحدهای معماری بر محور این تالار احداث شده و از نظر مصالح، سیستم آرایش و نوع درب و پنجره دارای شیوه خاصی است.
پایه ستون‌ها و گلدان‌های این کاخ از سنگ خاراست و نخستین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می‌خورد که طول بوق آن ۶۰ سانتیمتر و ارتفاع پایه‌اش بیش از یک متر است.
ساختمان سنگی معروف به آشپزخانه هم بخش دیگری از بناست که باید از آن بازدید کنید و ساختمان های گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی از دیگر قسمت های این مجموعه به شمار می رود.
کاخ سردار ماکو در محوطه باغی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد و نمای خارجی آن نیز با مجسمه‌های گچی پوشیده شده و معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی و به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.
گچبری این ساختمان را اساتید ایرانی انجام داده اند و آئینه ‌کاری آن در سطح عالی است؛ در بالای عمارت هم دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌هایی خواهید دید که اغلب جای گل و چراغ بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، کاخ موزه باغچه جوق را متعلق به دوره قاجاریه دانسته و می گوید: این کاخ به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی ساخته شد که یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود.
جلیل جباری ادامه داد: ویژگی های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال ۱۳۵۳ شمسی آن را خریداری کرد و بعد از انجام تعمیرات ضروری و رفع خطر از آن برای بازدید عمومی آماده کرده و نام کاخ موزه را بر آن گذاشت.
وی اضافه کرد: خانواده سردار ماکویی تا سال ۱۳۵۳ در این کاخ زندگی می کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال ۱۳۵۸ به منظور بازدید عموم افتتاح شد.
به گفته وی این کاخ موزه در سال ۱۳۶۶ شمسی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم ادامه داد: هر ساله کاخ موزه باغچه جوق بیشترین گردشگر داخلی و خارجی را به خود اختصاص می دهد.
حسین امامی افزود: این کاخ موزه در روستای هدف گردشگری باغچه جوق قرار گرفته و بر اساس تفاهمنامه منعقده بین منطقه آزاد ماکو و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حال مرمت است.
وی با بیان اینکه این کاخ موزه در نزدیکی بازارچه مرزی ماکو قرار دارد و همین موقعیت فرصت جذب گردشگران را برای آن مهیا کرده، گفت: این کاخ موزه در جذب گردشگران خارجی بویژه کشورهای همجوار نقش موثری دارد و هر سال میزبان میهمانان مختلفی از کشورهای مختلف است.
به گزارش ایرنا، شهر ماکو در سر حد چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی است.
بر اساس همین اهمیت، روس ها در زمان جنگ جهانی راه آهنی از شاه تختی به ‘ دوغو بایزید’ ترکیه احداث کردند که از شهر ماکو می گذشت و نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر آن در خاک ایران بود ولی اکنون مسیر این خط آهن غیرقابل استفاده است.
این شهر از شمال به رود آراز، از طرف مغرب به کدوک کلامه (سرحد ترکیه) از طرف مشرق به پل خداآفرین آراز و از طرف جنوب به خاک ترکیه و خوی محدود می شود.
پوشش گیاهی، رودها، چشمه ها، غارها، آبشارها، آب و هوای مناسب، مردم مهمان نواز، لباس های محلی رنگی، صنایع دستی و دست بافته های عشایر ماکو از ظرفیت های کم نظیر گردشگری در شمال غرب کشور است که مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند.
دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کاخ باغچه جوق، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو (پل سیاه)، پل قلعه جوق، کوه قیه، کوه چرکین، ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش و سد بارون از جمله جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.
ماکو از شهرهایی است که در دره بنا شده و به وسیله ی رود پرآب زنگمار به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است؛ قسمت جنوبی شهر در دامنه ی کوه سبد قرار گرفته و آبادی چندانی ندارد ولی بخش شمالی آن که در دامنه ی کوه قیه قرار دارد، آبادتر است.
شهری که یادگاری از دوران اورارتوهاست از سمت غرب و شرق نیز به جلگه های ‘قلعه دره سی’ و ‘چای باسار’ منتهی می شود و به دلیل محصور بودن در بین ۲ کوه، نام داش ماکو یا شهر سنگی به خود گرفته است.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


کاخ موزه باغجه


ماکو


آذربایجان غربی